Onko Tunnin juna tunnin juna vai ei? Kyllä on, vakuuttaa Varsinais-Suomen liitto kannanotossaan. Se ottaa asiaan kantaa, koska uusmaalainen kansanedustajien ryhmä oli tulkinnut junan matka-aikoja toisin.

Tunnin junaa on kutsuttu muun muassa 75 minuutin junaksi sen tavoiteajan mukaan. Rkp:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja ja Kirkkonummen kunnanvaltuuston puheenjohtaja Anders Adlercreutz lisäsi hankkeen vastustajien tilaisuudessa, että nykykalustolla matka-aika olisi jopa 87 minuuttia ”sikäli kun juna pysähtyisi Lohjalla ja Salossa”.

LUE LISÄÄ: Ihmetys Tunnin junasta heräsi hallituspuolueissa: ”Matka-aika oikeasti 1 h 27 min”

Tämä ei ole kuitenkaan koko totuus Tunnin junasta, sillä kansanedustajat viittaavat reitin täyteen mittaan pääteasemalta pääteasemalle, Adlercreutz lisäksi hitaimpaan matkaan kaikilla pysähdyksillä. Varsinais-Suomen liitto puhuu mieluummin matkasta Turun Kupittaalta Helsingin Pasilaan.

”Nykyistä Turku–Helsinki-junayhteyttä lyhyempi, nopeampi ja kaksoisraiteen ansiosta toimintavarmempi Tunnin juna lähes puolittaa nykyisen matka-ajan. Toisin kuin kirjoittajat väittävät, Tunnin junan nimi kuvaa siis nimenomaan matka-aikaa”, Varsinais-Suomen liiton maakuntajohtaja Kari Häkämies sanoo kannanotossaan.

”Väyläviraston mukaan nykyisellä kalustolla matka Turun Kupittaalta Helsingin Pasilaan kestää radan valmistuttua 65 minuuttia. Uuden radan geometria mahdollistaa nykyistä kaukoliikennettä nopeamman kaluston, jolloin matka-aika painuu jopa alle tuntiin.”

Tunnin junan hankesivun mukaan matka Kupittaalta Pasilaan nopeutuu tasan tuntiin, kun kalusto saadaan vastaamaan uuden radan mahdollistamaa maksiminopeutta. Kupittaa-Pasila-välin matka-aikojen mukaan Tunnin juna siis täyttää nimensä vaatimuksen: Turusta pääsisi Helsinkiin nopeimmillaan noin tuntiin, vaikkakaan ei päärautatieasemalle.

Pääteasemien välinen matka-aika puolestaan kyetään kiristämään arviolta 75 minuuttiin kaluston uusiutuessa, hankesivulla kerrotaan. Tämä on niin sanottu tavoiteaika.

Varsinais-Suomen liiton esiin nostama 65 minuutin matka-aika koskisi junaa, joka kulkisi Kupittaalta Pasilaan pysähtyen vain Leppävaarassa, eli jättäen väliin Lohjan ja Salon asemat. Tästä johtuu ero Adlercreutzin esimerkkiin, jossa oli kyse kaikilla asemilla pysähtyvästä, hitaammasta junasta, sekä matkasta pääteasemalta toiselle.

Varsinais-Suomen liiton edunvalvontajohtaja Janne Virtanen sanoo liiton haluavan korostaa, että matka-aika välillä Pasila-Kupittaa – eli välillä Helsinki-Turku – lähentelee joka tapauksessa tuntia. Kupittaa ja Pasila ovat molemmat keskeisen tärkeitä asemia, hän painottaa.

”Turussa junaan nousee enemmän ihmisiä Kupittaalta kuin päärautatieasemalta”, hän sanoo.

Hän huomauttaa myös, ettei kukaan tässä vaiheessa suunnittelua tiedä, mikä Tunnin junan matka-aika lopulta olisi. Se riippuu muun muassa käytetyistä junatyypeistä.

Adlercreutz ja muut hanketta vastustavat kansanedustajat panostaisivat mieluummin nykyisen Rantaradan kunnostamiseen. Varsinais-Suomen liiton mielestä vastakkainasettelulle ei ole syytä.

”Tunnin juna ja rantarata vastaavat eri tarpeisiin ja parantavat molemmat osaltaan läntisen Uudenmaan saavutettavuutta. Rantaradalla on jatkossakin tärkeä rooli Länsi-Uudenmaan liikennejärjestelmässä, ja siksi se on pidettävä hyvässä kunnossa, kuten muukin rataverkko”, liitto toteaa.

Hallitusohjelmassa on linjattu kolmesta suuresta raidehankkeesta. Ne ovat päärata ja sen laajennukset (”Tampereen tunnin juna”), Helsingistä länteen suuntautuva rata (”Turun tunnin juna”) mukaan lukien Espoon kaupunkirata sekä Helsingistä itään suuntautuva rata (”Itärata”). LUE MYÖS: Liikenneministeri Sanna Marin: 3 suurta raidehanketta ”eivät ehdi liikkeelle” Rinteen hallituksen aikana