Europarlamentaarikko Merja Kyllönen (vas.) kirjoittaa blogissaan, että autovalmistaja Volkswagen ”jäi rumasti kiinni” diesel-autojensa päästöjen vääristelystä.

- Se, että ”Kansanauto” jäi huijauksestaan kiinni nimenomaan Pohjois-Amerikan markkinoilla osoittaa eurooppalaisen markkinavalvontajärjestelmän vuotavan kuin seula. Järjestelmän viat ovat tosin olleet tiedossa ja EU-tasolla valmistellaankin mittausvaatimusten muuttamista siten, että ne vastaavat enemmän todellisia ajo-olosuhteita, Kyllönen kirjoittaa.

Hän epäileekin, että Volkswagen ei ole ainoa mittauksissa huijannut autovalmistaja.

- Pelkäänpä, että tämä julkitullut Volkswagenin tapaus on vain alkusoittoa ja edessä on vielä muitakin paljastuksia. Autoteollisuudessa pärjätään teknologisella osaamisella eikä etumatkaa kilpailijoille haluta antaa. Jään pelonsekaisin tuntein odottamaan muiden valmistajien doping-testien tuloksia, Kyllönen kirjoittaa.

Hän kertoo tehneensä Volkswagenin tapaukseen liittyen EU-komissiolle kirjallisen kysymyksen Euroopan parlamentin lokakuun täysistuntoon.

- Toivon komission ryhtyvän toimiin tämän tapauksen ja koko alan tutkimiseksi sekä odotan heiltä ehdotusta siitä, kuinka alan markkinavalvontaa tulisi kehittää, jotta kuluttajien luottamus testituloksiin saadaan palautettua, Kyllönen kirjoittaa.

LUE MYÖS: Volkswagen vahvisti: ”26 215 suomalaiselle ilmoitetaan henkilökohtaisesti”

LUE LISÄÄ: Volkswagenin narahdus herätti epäilyn: ”Kukaan ei tiedä”

LUE LISÄÄ: Epäilys heräsi: Jättimäinen huijaus paljastumassa autoteollisuudessa?