Poliisi valvoo tällä viikolla tehostetusti liikennettä suojateiden yhteydessä. Liikenneturva toteaa, että tehokas keino välttää suojatieonnettomuuksia olisi alentaa nopeusrajoituksia. Liikenneturvan mukaan vallitseva nopeusrajoitus suurimmassa osassa keskustoja ja asuntokatuja on Suomessa 40 km/h. Helsingissä se on pitkään ollut 30 km/h.

Liikenneturvan mukaan Helsingissä vaikutukset ovat olleet hyviä, mutta käytäntö ei ole juurikaan levinnyt muualle Suomeen.

- Jalankulkijan turvallisuuden kannalta näiden kahden ajonopeuden ero on dramaattinen. Siinä, missä 30 kilometrin tuntinopeudella ajanut kuljettaja on sekunnin reaktioajan jälkeen jarruttamalla saanut ajoneuvonsa pysähdyksiin, on vastaavassa kohdassa neljääkymppiä ajaneella kuljettajalla nopeutta jäljellä vielä reilusti yli 30 km/h, Liikenneturva toteaa.

- Alhaiset ajonopeudet helpottavat jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden tienylityksiä. Myös autoilu on entistä sujuvampaa, kun kuljettaja ehtii reagoida muuttuviin liikennetilanteisiin paremmin, Liikenneturva toteaa.

Liikenneturvan Liikennevilkku-lehden mukaan kahta samanlaista suojatieonnettomuutta saa tilastoista etsiä, mutta toisaalta yhdistäviäkin tekijöitä on. Liikenneturva nostaakin juuri ajonopeuden suojatieonnettomuuksien perusongelmaksi.

Suojateiden turvallisuutta tällä viikolla valvova poliisi muistuttaa, että suojateitä koskevien sääntöjen noudattaminen on erittäin tärkeää kaikkien tiellä liikkuvien turvallisuuden kannalta. Tämä koskee niin autoilijoita, pyöräilijöitä kuin jalankulkijoitakin. Lue tästä , mitkä kuusi tärkeää sääntöä on syytä painaa jakeluunsa.