Toistaiseksi on varsin vähän tietoa siitä, mikä olisi voinut johtaa ukrainalaisen matkustajakoneen tuhoon Teheranissa.

Yhteensä 176 matkustajaa sekä miehistön jäsentä sai surmansa, kun Ukraine International Airlines -lentoyhtiön Boeing 737-800 -matkustajakone syöksyi maahan pian lähdettyään Iranin pääkaupungin ajatollah Khomeinin mukaan nimetyltä kansainväliseltä lentoasemalta. Kone oli matkalla Ukrainan pääkaupunkiin Kiovaan.

Esimerkiksi Flightradar24-sivuston julkaisemat transponderitiedot koneen nopeudesta ja korkeudesta katkeavat aivan yhtäkkisesti noin kolme minuuttia lentoonlähdön jälkeen. Sitä ennen kone oli tasaisesti kasvattanut sekä lentonopeutta että korkeutta.

Onnettomuuspaikalta julkaistut kuvat kertovat koneen hajonneen pahanpäiväisesti, mikä voi tarkoittaa esimerkiksi hyvin voimakasta törmäysenergiaa, vaikkapa jyrkkää syöksyä suurella nopeudella. Tämä on kuitenkin vain yksi mahdollinen tulkinta.

Onnettomuus tapahtui hieman aamukuuden jälkeen paikallista aikaa, joitakin tunteja Iranin Irakissa sijaitseviin yhdysvaltalaisia joukkoja sisältäviin sotilaskohteisiin tapahtuneen hyökkäyksen jälkeen.

Ukrainan Teheranin-suurlähetystö totesi pian turman jälkeen tapauksen johtuneen mahdollisesti moottoriviasta, joskin se perui myöhemmin lausuntonsa. Maan pääministeri Oleksiy Hontsharuk totesi lehdistötilaisuudessa, että syiden spekulointi on vielä ennenaikaista – tämä vastauksena kysymykseen, joka ehdotti raketti-iskua tapahtuman syyksi.

Moderni kaksimoottorinen matkustajakone (kuten turmakone 737) kykenee hyvin lentämään ja laskeutumaan yhdelläkin moottorilla, ja moottorivikatilanteita harjoitellaan yleisesti lentäjäkoulutuksessa. Molempien moottorien samanaikainen vikaantuminen on äärimmäisen epätodennäköistä, ja tällaisessakin skenaariossa kone kykenee liitämään jonkin matkaa.

Boeing 737-800 kuuluu 1990-luvun loppupuolella markkinoille tulleeseen 737NG (Next Generation) -sarjaan, eli se on aiempaa kehitysversiota kuin lentokiellossa olevat 737 MAX -koneet. 737NG-koneet ovat maailmalla hyvin yleisesti ja menestyksekkäästi käytössä; suomalaisille tuttuja 737NG-operaattoreita ovat esimerkiksi Ryanair, Norwegian, SAS, KLM, Jet Time ja TUIfly Nordic.

Iranin siviili-ilmailuviraston johtaja Ali Abedzadeh on todennut, että maa ei aio lähettää koneen ”mustia laatikoita” yhdysvaltalaiselle lentokonevalmistaja Boeingille. Mediatietojen mukaan ainakin toinen koneen mustista laatikoista (lentoarvotallennin tai ohjaamoääninauhoite) olisi löytynyt.

Abedzadehin mukaan ei ole vielä selvää, mihin maahan laitteet lähetetään analysoitavaksi. Onnettomuustutkinnassa näiden tallentimien sisällön analysointi on tyypillisesti hyvin olennaisessa osassa.