Osa tiedoista on tiedotteen mukaan arkaluontoisia. Tietovuoto havaittiin sisäisen tarkastuksen yhteydessä.

Ruotsalainen vakuutusyhtiö Folksam kertoi tiistaina havainneensa, että yrityksen noin miljoonan asiakkaan tai sen sivuilla muuten vierailleen ihmisen henkilötietoja on vuotanut sen digitaalisille yhteistyökumppaneille.

Osa tiedoista on tiedotteen mukaan arkaluontoisia. Tietovuoto havaittiin sisäisen tarkastuksen yhteydessä.

”Ymmärrämme, että tämä voi herättää huolta asiakkaidemme joukossa ja suhtaudumme tapahtuneeseen vakavasti. Olemme välittömästi lopettaneet näiden henkilötietojen jakamisen ja pyytäneet niiden poistamista. Meidän tavoitteenamme on ollut tässä analysoida ja antaa asiakkaillemme räätälöityjä tarjouksia, mutta valitettavasti emme ole tehneet sitä täysin oikealla tavalla”, Folksamin markkinointipäällikkö Jens Wikström sanoo tiedotteessa.

Folksamin nimi on tunnettu myös Suomessa. Fennia osti vuonna 2018 Folksam Vahinkovakuutus Oy:n, joka vaihtoi viime vuonna nimensä Fennia Skadeförsäkring Ab eli Fennia Vahinkovakuutus Oy:ksi. Fennian viestinnästä kerrottiin tiistaina iltapäivällä Tiville, että tietovuoto ei kosketa sen asiakkaita, koska asiakastasoisia tietoja ei ole jaettu Folksamin Suomen-yhtiöstä Ruotsiin.

Folksam kertoo lopettaneensa tietojen jakamisen yrityksille, joiden joukossa ovat esimerkiksi Facebook, Google, Microsoft, LinkedIn ja Adobe. Vakuutusyhtiö kertoo ilmoittaneensa asiasta myös Ruotsin tietosuojaviranomaiselle.

Arkaluonteiseksi katsotut tiedot voivat koskea esimerkiksi ammatillisia vakuutuksia tai raskausvakuutuksia tai olla suojattavia henkilötietoja kuten henkilönumeroita.

Folksam on pyytänyt tietoja vastaanottaneet yritykset tuhoamaan tiedot. Yrityksellä ei ole näyttöä siitä, että ulkopuoliset tahot olisivat käyttäneet tietoja sopimattomalla tavalla.

Tietojen siirtyminen on liittynyt esimerkiksi analytiikkaan siitä, mitä tietoja palveluun kirjautuneet asiakkaat ja muut vierailijat etsivät Folksamin verkkosivustolta Folksam.se. Analyysin kautta henkilöille on voitu räätälöidä sopivia tarjouksia Folksamin omissa ja muiden tarjoajien viestintäkanavissa.

”Tällaista ei saisi tapahtua ja työskentelemme lujasti, että tätä ei tapahtuisi enää koskaan. Kartoitamme, mitä henkilötietoja jaamme yhteistyökumppaneidemme kanssa ja miten jaamme niitä. Työskentelemme samanaikaisesti varmistaaksemme, että käytäntömme ja sopimuksemme ovat ajan tasalla”, Wikström sanoo tiedotteessa.