Perhe- ja peruspalveluministeri, myös tasa-arvoasioista vastaava Annika Saarikko (kesk.) pitää tekstiiliyritys Finlaysonin naisten euro -tempausta hyvänä ja tärkeänä keskustelunavauksena, vaikka arvioikin, että kampanjan käytännön toteutus voi pysähtyä lainsäädäntöön ja viranomaisiin.

Finlayson ilmoitti myyvänsä syyskuussa naisille tuotteitaan 17 prosentin alennuksella. Alennussumma vastaa Tilastokeskuksen laskelmaa miesten ja naisten palkkaerosta eli siitä, että keskipalkkojen vertailun mukaan ”naisen euro” on 83 senttiä. Palkkatasa-arvoa ajava kampanja on saanut kiittävän palautteen lisäksi myös kritiikkiä, koska miehet joutuisivat syyskuussakin maksamaan täyden hinnan.

Ministeri Saarikko kiittelee Finlaysonin tapaa ottaa kantaa yhteiskunnallisiin asioihin. Hänen mukaansa kampanjan voi nähdä tapana kantaa yhteiskuntavastuuta.

– Olen kiinnittänyt kuluttajana huomiota siihen, että muutamat suomalaiset yritykset ovat ottaneet tällaisen yhteiskunnallisen keskustelijan roolin, joskus provokatiivisenkin, ja toteuttaneet sitä taitavasti. Tämä voidaan mielestäni nähdä yritykseltä yhtenä muotona toteuttaa yhteiskuntavastuullisuutta, Saarikko sanoo Uudelle Suomelle.

– Tällaista yhteiskuntavastuullisuutta arvostan: yritys ottaa siinä myös riskejä, mutta tekee sen ilmeisesti tietoisesti, Saarikko lisää.

Saarikko arvelee, että yritysten tempauksilla, jotka tuntuvat kuluttajan kukkarossa, ”taitaa joskus saada paremmin huomiota kuin sillä, että viranomainen tai poliitikko lähettää tiedotteen palkkatasa-arvon puolesta”.

– Pidän tätä tärkeänä keskustelunavauksena. Tämä kampanja nostaa esiin pitkään jatkuneen ongelman, joka on Suomessa totta, ja johon ei ole tartuttu riittävän voimakkaasti, hän sanoo.

Saarikko korostaa, että kuluttajien yhdenvertaisuuden kannalta asia on eri.

– Epäilen, että tällaisella ei siinä mielessä siivet kanna kauhean pitkälle, hän sanoo.

Tasa-arvovaltuutettu ilmoittikin perjantaina tutkivansa, rikkooko Finlaysonin kampanja tasa-arvolakia. Finlaysonin toimitusjohtaja Jukka Kurttila tiesi kampanjan kyseenalaiseksi jo ennalta.

– Totta kai me rikomme [lakia], kyllä me sen tiedämme. Tämähän rikkoo varmasti tasa-arvolakia, mutta tämä oli ihan tietoinen ja harkittu riski, Kurttila sanoi Helsingin Sanomille torstaina.

Aiemmin on tasa-arvovaltuutetun mukaan kuitenkin linjattu, että lyhytkestoiset sukupuolen mukaan rajoitetut alekampanjat esimerkiksi äitien- tai isänpäivänä ovat lain rajoissa sallituja.

Toisaalta, vaikka kampanja nyt peruttaisiinkin, huomio on jo saatu?

– Huomioarvo on saavutettu ja siitä en osaa olla pahoillani, että huomio on tähän aiheeseen kiinnittynyt, Annika Saarikko sanoo.

Saarikon lisäksi myös ammattiliitto Pro antoi perjantaina kehut Finlaysonille. Pron tasa-arvoasiantuntija Tanja Lehtoranta sanoo tiedotteessa, että kampanja on ”hieno tapa kiinnittää huomiota syrjintään ja antaa tuntumaa siihen, miltä tuntuu olla syrjinnän kohteena”.

”Naisten euro” on kiistelty käsite

Miesten ja naisten välinen palkkaero ja ”naisten euro” ovat kiisteltyjä käsitteitä. Naisten palkkakuoppaan viittaava ero, Finlaysonin käyttämä 83 senttiä, syntyy keskipalkkoja vertailemalla, mutta esimerkiksi Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen tutkimusjohtaja Mika Malirannan mukaan tämä ei suoranaisesti kerro mitään tasa-arvosta: huomioon pitäisi ottaa myös työaika ja työtehtävät.

Tilastokeskuksen laskelmien mukaan säännöllisten kuukausiansioiden perusteella mitattuna naisen euro onkin 94 sentin suuruinen, kun tehtävät otetaan huomioon ammattinimiketasolla. Kun verrataan miehiä ja naisia samalla ammattinimikkeellä ja samassa yrityksessä, ero supistuu edelleen ja naisen euro onkin jo 97 senttiä, Maliranta kirjoitti vuonna 2015 Talouselämässä. Jäljellä jäävä niin sanottu selittämätön palkkaero on siis joidenkin prosenttien suuruinen.