Puolustusministeri Jussi Niinistö (sin) arvostelee kovin sanoin blogissaan perustuslakiasiantuntijoita. Eduskunnan puhemies Paula Risikko päätti aiemmin tässä kuussa vetää tiedustelulakipaketin pois täysistunnosta ja käyttää lait vielä kerran perustuslaki-, hallinto- ja puolustusvaliokunnissa. Risikon mukaan nyt varmistetaan, että lakiesitykset ovat perustuslain mukaisia. LUE LISÄÄ: Tiedustelulakijupakka eduskunnassa: Sama ”epäilyttävä” sanamuoto paljastui kahdesta paikasta

”Mietintöjen palauttaminen eduskunnan suuresta salista takaisin valiokuntakäsittelyyn ei ole aivan tavallista. Tviittien perusteella tehtynä se on ainutlaatuista”, Jussi Niinistö kirjoittaa.

Niinistö kutsui aiemmin tiedustelulakeja kritisoineita professoreita ”perustuslakitalebaneiksi”. Hän jatkaa nimityksen käyttämistä blogissaan. LUE MYÖS: Ministerin kommentti ”perustuslakitalebaneista” pöyristyttää – Arhinmäki: ”Käsittämätöntä, täysin sopimatonta”

”Perustuslakitalebanit verhoavat omat ideologiset tavoitteensa asiantuntijuuden valekaapuun ja pyrkivät sosiaalisen median välityksellä painostamaan kansanvaltaisesti valittua eduskuntaa. Ja eduskunta taipui huolimatta siitä, että nämä laintulkitsijat olivat olleet jo useaan otteeseen kuultavina eduskunnassa (palkkiona 670 – 1 340 euroa per lausunto), mutta ilmeisesti kaikkea heidän sanomaansa ei otettu sataprosenttisesti huomioon, koska ulkoparlamentaariset keinot piti ottaa käyttöön”, Niinistö kirjoittaa.

”Talebanit ovat saaneet tahtonsa läpi kansanvallasta piittaamatta. Nyt eduskunnan on ryhdistäydyttävä arvostamaan omaa työtään ja sen kansanvaltaista pohjaa”, Niinistö vaatii.

Puolustusministerin mielestä ”eduskunta on tehnyt poikkeuksellisen perusteellista työtä tiedustelulakien kanssa”.

Perustuslakiprofessoreiden roolista eduskunnassa on keskusteltu myös sote-uudistuksen yhteydessä. Professoriliitto on ottanut kantaa keskusteluun Twitterissä:

”Yliopistolain mukaan professorin tulee tieteellisen tutkimustyön lisäksi mm osallistua alallaan yhteiskunnaliseen vuorovaikutukseen. Professoriliitto muistuttaa, autonominen vapaaseen tutkimukseen perustuvan tiedon lisääminen koko yhteiskunnassa on tärkeä osa professorin työtä”, liitto lausuu.

LUE MYÖS:

Puhemies Paula Risikko närkästyi professoreiden käytöksestä – ”Minulle voi ihan kirjoittaa, voi tulla myös käymään”