Alkoholin, myös mietojen juomien, markkinointi bussipysäkeillä, urheilukentillä ja pelipaidoissa halutaan kieltää. Kaikki alkoholimainonta on tarkoitus kieltää myös televisiossa ja radiossa ennen kello 23:a.

Jatkossa mietoja alkoholijuomia - eli käytännössä viinejä, siidereitä, olutta ja muita alle 20-prosenttisia juomia - saisi mainostaa julkisilla paikoilla vain ravintoloissa ja kaupoissa sekä niiden ulkopuolella. Näin linjataan sosiaali- ja terveysministeriön lakiesityksessä.

Alkoholijuomien markkinointikielto on nyt lähetetty lausuntokierrokselle. Kyseessä on merkittävä rajoitus sananvapauteen, sillä ehdotuksessa markkinointi rajoitetaan muuallakin vain tuotetietojen, hinnan ja tuotekuvan esittämiseen.

Käytännössä ehdotuksen muuttuessa laiksi, Suomessa ei saisi enää levittää esimerkiksi internetissä mainosfilmejä tai pelejä.

Ministeriö pyytää lakiesityksestä lausunnot viranomaisilta, kansalaisjärjestöiltä ja elinkeinojärjestöiltä.

Tämän kierroksen jälkeen ministeri Maria Guzenina-Richardson päättää kantansa esitykseen.

Jos esitys annetaan, se käsitellään eduskunnassa vielä tämän kevään aikana.

Lakiesityksen taustalla on hallitusohjelman sopimus, jossa lapsiin ja nuoriin kohdistuvan alkoholimainonnan keinot kielletään.