No niin, on meille kaikille parasta, että totuus tulee julki:

Boeingin F/A-18E/F Super Hornet sekä EA-18G Growler on kombinaatio, joka Suomen ilmavoimien tulisi hankkia seuraavaksi hävittäjäkalustokseen.

Minä olen nimittäin käynyt kaikissa HX Challenge -testaustapahtuman lehdistötilaisuuksissa Satakunnan lennostossa. Olen kuunnellut alustuksia, katsellut koneita, lukenut lehdistötiedotteita, sovitellut uusia pinssejä ryppyiseen Hennes & Mauritzin barometripikkutakkiini ja juonut litroittain keskinkertaista kahvia.

LUE SEURAAVAKSI:

Jokaikisen sulavan ja ammattimaisen lehdistötilaisuuden jälkeen olen tullut vakuuttuneeksi siitä, että juuri kyseinen kone on isänmaalle se paras vaihtoehto.

Boeingin lehdistötilaisuus ei ollut sen parempi tai huonompi kuin muidenkaan valmistajien - järjestyksessä Eurofighter Typhoon, Dassault Rafale, Saab Gripen ja Lockheed Martin F-35A Lightning II Joint Strike Fighter (JSF) - mutta Boeingilla oli yksi, kiistaton etu. Se oli järjestyksessä viimeinen, joten lehdistöpäivän positiivinen vaikutelma ei ole vaarassa peittyä tuoreemman shown alle.

Todellisuudessa firmalla olisi kyllä ollut toinenkin valttikortti, sillä Tom Cruise lentää Super Hornetilla kesällä ensi-iltansa saavassa Top Gunin jatko-osassa. Yhtiö ei kuitenkaan tuonut Tomppaa Pirkkalaan mesomaan, mikä oli markkinointiosastolta aivan käsittämätön laiminlyönti.

Toisin sanoen minulla ei ole harmainta aavistustakaan siitä, mikä kone Suomen tulisi hankkia. Ei sitten niin minkäänlaista. Olenkin ilmoittanut avokonttorissamme, että jos alan esittää asiasta vahvoja mielipiteitä, minua saa opettavaisessa hengessä kumauttaa päähän. (Painotan mandaatin kuuluvan ainoastaan läheisimmille työtovereilleni.)

Toki olen parhaani mukaan yrittänyt käyttää asiasta julkisesti saatavilla olevaa tietoa ja muodostaa sen perusteella jonkinlaista kokonaiskuvaa. Se on verrattoman kiinnostavaa puuhaa, vaikka - tai pikemminkin koska - ei milloinkaan lopu.

LUE SEURAAVAKSI:

On kuitenkin liian paljon aineistoa, johon toimittaja ei pääse käsiksi. Lisäksi päätöksentekoprosessi on edelleen kesken.

Yksin hävittäjävalmistajien vastaukset eri tietopyyntöihin ovat kaikki tuhansien sivujen mittaisia. Sen jälkeen valmistajilta on tullut tarjouspyyntövastaus ja tarkennettu tarjouspyyntövastaus. Luvassa on vielä kolmas ja viimeinen tarjouskierros.

LUE SEURAAVAKSI:

Ilmavoimat on testannut koneita HX Challenge -tapahtumassa ja analysoi parhaillaan siitä saatua suoritusarvotietoa. Tätä dataa tullaan hyödyntämään evaluoinnin kahdessa seuraavassa vaiheessa.

Kaiken edellämainitun materiaalin läpikäynnin jälkeen minun pitäisi vielä yksityiskohtaisesti tietää, missä kunnossa ovat Suomen lähialueiden asevoimat ovat nyt, minkälaisilla taktiikoilla ne tilanteen vaatiessa lähtevät väkivaltatyöhön ja miten niiden odotetaan kehittyvän seuraavan neljänkymmenen vuoden aikana.

Luonnollisesti olen avoin kaikenlaisille vuodoille, mutta luulen myös, että minun tulisi suorittaa ainakin sotatieteiden kandidaatin tutkinto, jotta johtopäätöksilläni olisi jonkinlaista painoarvoa.

LUE SEURAAVAKSI:

HX-hanke on eräs Suomen suurimmista teknologiainvestoinneista: ainakin Nokian ja Alcatel-Lucentin fuusio oli kauppahinnaltaan (15,6 miljardia euroa) suurempi, mutta toisaalta Rajeev Surin ja kumppaneiden ei tarvitse pohtia, paljonko viidellä eri hävityskoneella lentäminen maksaisi vuonna 2059. Ja tietysti koneiden käyttökustannukset nostavat hankinnan arvon lähemmäksi kahtakymmentä miljardia euroa silloinkin, jos kaikki menee hyvin.

Ehkä on aivan hyvästä, että minua vähän huimaa. Toivottavasti huimaa heitäkin, jotka joutuvat tekemään lopullisen hankintapäätöksen.

LUE SEURAAVAKSI: