Tuloskausi on pyörähtänyt käyntiin vauhdikkaasti.

Analyytikot suhtautuvat tuloskauteen hyvin positiivisesti. Liikevaihdon ennakoidaan kasvavan 60 prosentilla ja supistuvan 40 prosentilla Helsingin pörssin yhtiöistä. Liiketuloksen kasvua puolestaan povataan peräti kolmelle neljästä yhtiöstä.

Pörssisäätiön toimitusjohtaja Sari Lounasmeri arvioi, että positiivisessa vireessä on kyse tulevaisuudenuskosta ja toiveikkuudesta koronan päättymisen suhteen.

”Aiemmin odotukset olivat myös todella alhaalla. Nyt odotustaso on selvästi noussut. Miten tästä eteenpäin, riippuu siitä, saavutetaanko uusia odotuksia”, Lounasmeri sanoo.

Kauppalehden toimituspäällikkö Ninni Myllyoja arvioi yhtiöiden selvinneen koronasta muun muassa siksi, että kuluihin on onnistuttu reagoimaan nopeasti.

”Koronasta on myös opittu jotain”, Myllyoja sanoo.

”Posaria pukkaa”

Analyytikot ennakoivat liiketuloksen kasvavan mediaaniyhtiössä peräti 26,5 prosenttia vuodentakaisesta. Lounasmeri katsoo luvun olevan sikäli yllättävänkin hyvä, että vertailukohtana on viime vuoden ensimmäinen vuosineljännes, jolloin pandemia ei ollut vielä ehtinyt vaikuttaa merkittävästi. Hyvänä hän pitää myös sitä, että analyytikoiden odotusten lisäksi yhtiöiltä itseltään on tullut ohjeistuksia.

”Tuloskautta voisi kuvata sanoin ’posaria pukkaa’. Positiivisia tulosvaroituksia tulee harva se päivä”, osakesijoitusjohtaja Mika Heikkilä Taalerista sanoo.

Positiivisia tulosvaroituksia ovat antaneet muun muassa UPM, Kesko, Valmet, Uponor, Rapala ja Fiskars. Harvia puolestaan kertoi etukäteen ykköskvartaalin tuntuvasti kasvaneista luvuista.

Koronavuoden hyötyjiin lukeutuvat muun muassa Kesko, Rapala ja Harvia. Lounasmeri arvioi, että niitä pandemian aikana tukeneet kotoilu- ja muut trendit jatkuvat edelleen.

”Harvia on ottanut markkinaosuutta globaalisti. Jos joku asia on suomalainen, se on sauna. Suomalainen yhtiö voisi siis olla saunan globaali jättiläinen”, Heikkilä arvioi.

Myös Myllyoja uskoo pandemian jättävän myös positiivisia vaikutuksia yhtiöihin.

”Vuosi sitten ennakoitiin, mitä kauheita asioita yrityksille tapahtuu koronan takia. On kuitenkin opittu ja huomattu, että ihmiset ovat kykeneviä muutokseen”, Myllyoja sanoo.

Porskuttaako Tokmanni yhä?

Lounasmeri odottaa myös halpakauppayhtiö Tokmannin kuuluvan yhä alkuvuonnakin pandemian hyötyjiin. Heikkilä toteaa aiemmin monen ajatelleen, ettei koronan tuoma hyöty näkyisi Tokmannissa enää. Rajoituksien jatkuessa tilanne on muuttunut.

”Ihmisillä on jäänyt oletettavasti tileille rahaa, koska matkailu sekä ravintoloiden ja palveluiden käyttö on vähentynyt. Silloin on helppo mennä kauppaan ja ostaa puutarhakasveja, kylpytynnyreitä tai vaikka puutarhatonttuja”, Heikkilä sanoo.

Toinen asia onkin, tarvitaanko kyseisiä tavaroita vielä sittenkin, kun koronarajoitukset jäävät historiaan.

”Epäilen, että tonttujen määrä alkaa laskea. Sitten kauppayhtiöiden on keksittävä jotain muuta”, Heikkilä sanoo.

Katso kaikki Markkinaraati-lähetykset täältä.

LUE SEURAAVAKSI: