Liikenteen turvallisuusviraston Trafin tieliikennejohtaja Sami Möttösen mukaan on vielä epäselvää, rikkooko tänään Helsingissä aloittanut kyydinjakopalvelu Uber Suomen lakia rekrytoimalla kuljettajia, joilla ei ole taksilupaa.

–Meillä ei ole tällä hetkellä määriteltynä sitä, miten lainsäädäntö siihen suhtautuu. Se työ on kesken ministeriössä, Möttönen sanoo Uudelle Suomelle.

Uber on herättänyt monissa Euroopan maissa vastustusta, koska yhtiön toisessa sovelluksessa, UberPop:ssa, kuljettajilta vaaditaan ”ajokorttia, moitteetonta taustaa ja vakuutusta”, mutta ei taksilupaa tai ammattiajolupaa.

Suomessa taksikuskeilla pitää olla Trafin myöntämä ammattiajolupa ja ely-keskuksen myöntämä taksilupa.

Eikö ole ihan selvää, että Uber rikkoo lakia, jos heidän kuljettajillaan ei ole lupia?

–Asia ei ole niin yksinkertainen. Uber ei ole taksifirma, vaan kyydinjakopalvelu, Möttönen vastaa.

Mitä eroa on taksifirmalla ja kyydinjakopalvelulla?

–Esimerkiksi sitä voi verrata taksien tilauskeskukseen. Tilauskeskuksen pyörittäminen ei vaadi mitään lupaa. Kysymys on siitä, onko tällainen puhelinsovellus, mihin tämä Uberin toiminta kiteytyy, luvanvaraista, Möttönen vastaa.

Möttönen yllättyi Uberin lanseerauksesta Slush-tapahtumassa.

–Tiesin, että rekrytointia on tapahtunut, mutta se, että lanseeraus tehdään tänään Slush-tapahtumassa, oli yllätys, Möttönen kertoo.

Hänen mukaansa Uber herättää ”hyvin kaksijakoisia tunnelmia”.

–Toisaalta se voi tuoda lisää työpaikkoja. Toisaalta siinä on lainsäädännöllisiä haasteita, Möttönen sanoo.