Keski-Suomen ELY-keskuksen liikenneturvallisuusinsinööri, itsekin motoristi, Anne-Maria Pesonen muistuttaa kaksipyöräisellä liikkuvia siitä, että pienillä konsteilla tien päällä on paljon turvallisempaa.

Suomessa oli vuonna 2013 noin 250 000 moottoripyörää. Kanta on lähes kolminkertaistunut 2000-luvun aikana. Samaan aikaan kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien kasvu on onneksi taittunut. Silti paljon on vielä tekemistä – niin asenteissa kuin osaamisessakin. Vapauden tunteesta voi nauttia turvallisestikin.

– Turvaliiviä käyttämällä autoilijat havaitsevat moottoripyörän paljon paremmin. Ajovarusteiden ja erityisesti kypärän tulee olla sellaisia, että ne antavat onnettomuustilanteessa mahdollisimman paljon suojaa. Ennakoiva rauhallinen ajo ehkäisee tehokkaasti vaaratilanteiden syntymistä. Oma asenne on yksi motoristin tärkeimmistä turvavarusteista!

Talven jälkeen tien pinnat ovat paikoitellen huonossa kunnossa. Tiellä voi olla keväisin myös hiekkaa ja liukkautta.

– Moottoripyöräilyssä on tärkeää sovittaa oma nopeus tie- ja liikenneolosuhteisiin. Pyörän ympärillä ei ole suojaavaa koria kuten autoissa. Kokeneenkin kuljettajan on tärkeää opetella tuntemaan oman pyöränsä ominaisuudet, Pesonen muistuttaa.

Autoilijoiden on syytä muistaa pitää riittävä turvaväli motoristeihin peräänajojen välttämiseksi, sillä pyörän saa pysähtymään autoa huomattavasti nopeammin.

Nuorten onnettomuudet piikkinä tilastoissa

Liikenneturvan tilastojen mukaan viimeisen kolmen vuoden aikana on kuollut keskimäärin 20 ja loukkaantunut 500 moottoripyöräilijää vuodessa. Kuolonkolareista keskimäärin vain 27 prosenttia on sellaisia, jotka ovat johtuneet yksinkertaisesti vahingosta tai joissa vika ei ole ollut motoristissa.

Erityisen ikävää on, että kaikista moottoripyörällä kuolleista joka viides ja loukkaantuneista 42 prosenttia oli 15-24-vuotiaita.

Yleisimmät syyt motoristin aiheuttamiin kuolemaan johtaneisiin onnettomuuksiin ovat olleet suistuminen yleensä kaarteessa, suistuminen tai törmääminen päihtyneenä sekä motoristin toimiminen jollain poikkeavalla tavalla, esimerkiksi huomattavaa ylinopeutta ajamalla. Viimeksi mainitussa syyssä noin puolessa kuljettajana on ollut kokenut motoristi.

Pyöräilykauden alkaessa viileä sää voi yllättää

Kokeneenkin motoristin on aiheellista kauden alkaessa verestää taitojaan ennen vaativille ajomatkoille lähtöä. Kevään viileät säät kannattaa huomioida pyörän säädöissä. Rengaspaineen tulee olla optimaalisen pidon vuoksi 0,2 baaria tavallista suurempi. Alipaineinen rengas myös kuluu tavallista nopeammin. Tarkista muutoinkin moottoripyörän kunto, erityisesti jarrujen toimivuus ja renkaiden kulutuspinta.

On hyvä vielä muistaa, että viileällä kelillä ajettaessa kylmänkankeus iskee kuljettajaan salakavalasti. Se heikentää reaktioaikaa ja lisää sitä kautta onnettomuusriskiä.

Lue tästä muita juttuja moottoripyöräilystä.

Tilaa tästä Autotodayn ilmainen uutiskirje.