Maataloustuottajien etujärjestö MTK jatkaa kauppaketju Lidlin arvostelua kananmunista ryöpsähtäneessä keskustelussa . Kuluttaja-asioiden tutkija näkee Lidlin linjauksessa hyvää, mutta myös ristiriitaisuutta.

Kuluttajatutkimuskeskuksen johtaja Piia Jallinoja arvioi Ylen Ykkösaamu-ohjelmassa Lidlin linjausta, jonka mukaan ketju lopettaa virikehäkkimunien myymisen ja myy jatkossa vain luomu- sekä vapaan kanan munia. Äskettäin Suomessa uusitut virikehäkit ovat kananmunatuotannon minimivaatimus.

– MTK ymmärrettävästi ajaa tuottajien asiaa, ja heidän kuuluukin olla vastuullisia suhteessa tuottajiin, Jallinoja sanoi Ylellä viitaten siihen, että suomalaiset kanatilalliset ovat äskettäin investoineet uusiin virikehäkkikanaloihin.

Hänen mukaansa Lidlin toiminta on ristiriitaista, sillä vaikka kananmunissa nyt edetään vastuullisempaan suuntaan, on tuotevalikoiman eettisyydessä vaihtelua. Hän viittasi MTK:n arvosteluun, jonka mukaan Lidlin linjaus olisi kaksinaamainen, kun yhtiö samaan aikaan ”kauppaa myymälöissään suomalaisen vastuullisen tuotantotavan vastaisesti antibiootein kasvatettuja liha- ja maitovalmisteita, ilman saparoa kasvatettua sikaa ja nokka-typistettyä siipikarjaa”.

Jallinojan mukaan Lidlin linjausta voi sanoa viherpesuoperaatioksi. Toinen asia on, onko tällä väliä.

– Jos ajattelee kanojen kannalta, niin kanat ehkä eivät välitä siitä, onko kyseessä julkisuustemppu tai viherpesu, Jallinoja huomauttaa.

Lue myös: Riita syttyi Lidlin kananmunalinjauksesta: ”Tekopyhää” – ”Esimerkki kaikille Suomessa”

MTK:n toiminnanjohtaja Antti Sahi sanoi lähetyksessä, että Lidlin vastuullisuutta vastaan puhuu sen toiminta tuottajia kohtaan muna-asiassa. Sahin mukaan ”yksipuolisia ilmoituksia” ei tulisi tehdä, ja näin kauppa osoittaa, että se ei välitä tuottajien asemasta.

Munakeskustelua kommentoi tiistaina myös munatuottaja Mikko Välttilä Puheenvuoron blogissaan. Välttilä myy niin sanottuja free range -kananmunia. Hänen mielestään sekä Lidlin ratkaisu että MTK:n reaktio ovat luonnollisia tapahtumia.

– Minusta tämä on luonnollista. Ihan molemmin puolin. LIDL tekee omat arvionsa ja laskelmansa siitä, mikä on heille kannattavinta. He miettivät, kuinka paljon myyntiä jää tekemättä jos häkkimunia ei myydä ja vertaavat sitä todennäköisiin saavutettuihin etuihin. Juuri näin toimii liikeyritys. Tässä kohtaa LIDL poimi ilmassa roikkuneen helpon maalin parempaan talteen ja nosti pisteitään roimasti, Välttilä kirjoittaa.

– MTK taasen reagoi juuri niinkuin edunvalvoja vain voi. Oli kyseessä mikä tahansa edunvalvoja, muutosvastaisuus on se tapa, jolla jäsenistö pidetään edes jotenkin tyytyväisenä.

Hän uskoo, että tosiasiassa kyse on ”uudesta megatrendistä” kohti eettisempään tuotantoon siirtymistä.