Museoalan keskusjärjestön eli Museoliiton pääsihteeri Kimmo Levä ottaa vahvasti kantaa Helsingin Guggenheim-museohankkeen puolesta.

Hän kysyy blogikirjoituksessaan liiton sivuilla, ”kuka voittaa ja mitä, jos Guggenheim ei toteudu”. Levän oma vastaus kysymykseen on: Ei kukaan. Ei mitään.

Hän vaatii hankkeen vastustajilta vastauksia seuraaviin neljään kysymykseen:

– Miten Guggenheimille luvatut valtion ja kaupungin rahat siirtyvät sosiaalitoimeen vanhusten, vähäosaisten, asunnottomien tai muiden syrjäytyneiden tukemiseen?

– Miten hankkeelle luvattu yksityinen rahoitus siirtyy muiden museoiden, taiteilijoiden ja muiden kulttuuriorganisaatioiden iloksi?

– Miten Etelärannan tontti saa parkkipaikkaa parempaa käyttöä ja millä rahalla?

– Miten hankkeelle luvattu 1,3 miljoonan euron valtionosuus siirtyy muille museoille ja millä perusteilla?

Levä kirjoittaa, että ennen paremman tutkimuksen valmistumista hänen vastauksensa jokaiseen edellä esitettyyn kysymykseen on, että ei mitenkään.

– Niin Guggenheim-hankkeen yhteydessä kuin muussakin toiminnassa meidän on valittava, ohjaako toimintaamme enemmän voiton mahdollisuus vai tappion pelko. Voiton mahdollisuus ohjaa tekemiseen, tappion pelko tekemättömyyteen. Tällä hetkellä meillä ei sen enempää museoalana kuin kansakuntanakaan ole varaa tekemättömyyden riskiin, Levä vetoaa.

Hänen mielestään uuden Guggenheim-esityksen kohtaama vastustus ja kritiikki on ollut yllättävää, koska esityksessä yksityisen rahoituksen osuus on kasvanut ja valtion investointirahoitus tyystin leikattu pois.

– Uutta oli myös se, että Amerikkaan rahaa lähetetään aikaisempia suunnitelmia vähemmän. Guggenheim-säätiö on alentanut lisenssimaksuaan 10 miljoonaa dollaria, Levä huomauttaa.

Levän mukaan yksityinen rahoitus on hankkeessa nyt poikkeuksellisen suuri. Muutenkin uusi rahoitusmalli on hänen mukaansa ”epäilemättä paras tähänastisista” ja myös Museoliiton tavoitteiden mukainen museokenttää yleisesti ajatellen.

Myös Helsingin kaupunginhallituksen jäsen Hannu Oskala (vihr.) arvioi tänään Uuden Suomen haastattelussa, että veronmaksajien riski Guggenheimissa ei lopulta ole suuri verrattuna hankkeen mahdollisuuksiin etenkin matkailun piristäjänä.

– Näen tämän matkailu- ja elinkeinohankkeena, joka olisi Helsingille ihan kohtuullisen kokoinen riski otettavaksi, Oskala sanoi.

Lue lisää: Vertaus Guggenheim-riskistä – ”Kuin 40 euron lotto tavalliselle kansalaiselle”

Kaikki Uuden Suomen jutut Guggenheim-hankkeesta löydät tämän linkin takaa.