Volkswagen on nyt täsmentänyt tiedot autojensa CO2-ongelmasta.

Vain kuukausi sen jälkeen, kun kysymykset joidenkin Volkswagen-konsernin mallien mitatuista CO2-arvoista tulivat esille, Volkswagen on saanut pääosin päätökseen asian selvityksen.

Sisäisten tutkimuksien ja mittaustarkastuksien jälkeen on nyt selvää, että melkein kaikki malliversiot vastaavat alun perin määriteltyjä CO2-arvoja. Tämä tarkoittaa, että näitä autoja voidaan markkinoida ja myydä ilman rajoituksia.

Epäilys siitä, että tällä hetkellä tuotannossa olevien autojen polttoaineenkulutuslukemia olisi lainvastaisesti muutettu, ei pidä paikkaansa, Volkswagen toteaa tiedotteessaan.

Sisäisten uudelleenmittausten jälkeen vain yhdeksässä Volkswagen-henkilöautojen malliversiossa on löydetty vähäisiä poikkeavuuksia.

Volkswagenin mukaan nämä malliversiot mitataan uudelleen jouluun mennessä puolueettoman teknisen palvelun toimesta toimivaltaisen viranomaisen valvonnassa. Niissä tapauksissa, joissa alkuperäiset arvot vahvistetaan, ei tule seuraamuksia. Näitä autoja jälleenmyyjät voivat myydä ilman rajoituksia.

Mikäli poikkeavuuksia ilmenee, arvot korjataan vaaditulla tavalla normaalin prosessin mukaisesti.

Volkswagen esitti nämä tulokset liittovaltion hallinnolliselle tutkimuskomissiolle ja Saksan viranomaiselle (KBA). Alkuperäinen määrä epäilyksen alaisista autoista, joka oli noin 800 000, ei pidä paikkaansa.

Poikkeavuuksia CO2-arvoissa löydettiin vain yhdeksästä malliversiosta. Keskimäärin erot ovat muutamia CO2-grammoja, jotka vastaavat NEDC-syklin polttoaineenkulutuksessa noin 0,1-0,2 l/100 km lisäystä.

Näiden malliversioiden vuotuinen tuotanto on noin 36 000 autoa, joka vastaa vain noin 0,5 % Volkswagen-henkilöautojen volyymista.

Nämä yhdeksän malliversiota ovat

Polo 1.0l TSI BlueMotion 70kW EU6 7-vaihteinen DSG (Ei tuoda Suomeen) Scirocco 2.0l TDI BMT 135kW EU6 6-vaihteinen (Ei tuoda Suomeen) Jetta 1.2l TSI BMT 77kW EU6 6-vaihteinen Jetta 2.0l TDI BMT 81kW EU6 5-vaihteinen Golf Convertible 2.0l TDI BMT 81kW EU6 5-vaihteinen (Ei tuoda Suomeen) Golf 2.0l TDI BMT 110kW EU6 6-vaihteinen Passat Alltrack 2.0l TSI 4MOTION BMT 162kW EU6 7-vaihteinen DSG ( Ei tuoda Suomeen) Passat Variant 2.0l TDI SCR 4MOTION BMT 176kW EU6 7-vaihteinen DSG Passat Variant 1.4l TSI ACT 4MOTION BMT 110kW EU6 6-vaihteinen

Volkswagen-konsernin muut merkit Audi, Škoda ja Seat ovat myös sopineet vastaavasta menettelystä kunkin kansallisen tyyppihyväksyntäviranomaisten kanssa.

Autojen todelliset kulutuslukemat eivät muutu eikä näiden autojen tekninen korjaus ole tarpeellista. Täten, alun perin varattu 2 miljardin euron negatiivinen tuottovaikutus ei toteudu, Volkswagen toteaa.

Pienempien taloudellisten vaikutusten määrä riippuu siitä, minkälaisia tuloksia uudelleenmittauksista saadaan.

Katso tästä muut Volkswagen-uutiset.

Tilaa tästä Autotodayn ilmainen uutiskirje.