Vakuutuspetosten määrä on lisääntynyt tänä keväänä, kertoo POP Vakuutus. POP Vakuutuksen tutkintapäällikkö Paavo Niemelä kertoo tiedotteessa, millaisia trendejä vakuutuspetoksissa on nähtävissä ja millainen on tyypillinen huijausyritys.

Huijausyritysten määrä kasvussa

Digitalisaatio on tuonut nopeutta ja joustavuutta vakuutusasioiden hoitoon. Kääntöpuolena se on POP Vakuutuksen mukaan kuitenkin lisännyt huijausyritysten määrää.

Yksi selittävä syy yhtiön mukaan on eräänlainen ”kasvottomuus”, kun vahinkoilmoituksen voi naputella omalta kotisohvalta ilman kasvokkaista asiointia. Vakuutuspetoksia paljastuu vuosittain jopa kymmenien miljoonien arvosta.

”Yksittäiset huijausyritykset eivät usein ole euromääräisesti kovin suuria, mutta määrällisesti tapauksia on paljon”, Niemelä kertoo.

Myös koronakeväällä on ollut vaikutuksensa. Lomautukset, irtisanomiset ja taloustilanteen heikkeneminen ovat lisänneet niin vahinkoilmoitusten kuin epäilyttävien tapausten määrää.

Ajoneuvovahingot ja elektroniikka suosituimmat petostyypit

Yleisin vakuutuspetostyyppi POP Vakuutuksen mukaan on ajoneuvoihin kohdistuvat vahingot. Rinnalla vahvistuu kuitenkin myös toinen trendi: kotitalouksien teknologiaan liittyvät vahinkopetosyritykset.

Jos markkinoille on tulossa uusi hypetetty puhelinmalli, alkaa se yhtiön mukaan näkyä vahinkoilmoituksissa särkyvinä ja kadonneina kännyköinä. Vanhemmista puhelinmalleista halutaan eroon ja vakuutusyhtiöltä pyritään saamaan pohjakassa uuden mallin hankinnalle.

”Jos ennen voitiin yleistää, että autoihin kohdistuneissa ilkivaltatapauksissa hävisi vähintään yhdet Ray-Banit, niin nyt voisi sanoa, että kannettava kaiutin tai puhelin löytyy jokaisesta ilmoituksesta”, Niemelä sanoo.

Vakuutuspetoksia tekevät POP Vakuutuksen mukaan kaikenlaiset ja kaiken ikäiset ihmiset. Iäkkäämmät ja maaseudulla asuvat tekevät hieman muita enemmän autoihin liittyviä huijauksia, kun taas kaupungeissa asuvat ja nuoret henkilöt laativat enemmän elektroniikkaan kohdistuvia tekaistuja ilmoituksia.

Mukana on usein liioittelua ja uskomattomia tarinoita

Niemelä kertoo tapauksesta, jossa asiakas ilmoitti heränneensä aamulla keittiöstä kantautuneeseen outoon ääneen. Uuni oli vahinkokertomuksen mukaan tuntemattomasta syystä syttynyt tuleen ja samalla vahingoittanut itse liettä ja sen vieressä olevia keittiötasoja.

Tasoilla ollutta omaisuutta oli vahingoittunut melkoinen määrä: kaksi puhelinta, läppäri ja tabletti, yhteensä 4000 euron arvosta. Asiakas kertoi sähkömiehen käyneen heti vahinkopaikalla.

”Yleensä epäilykset heräävät silloin, kun vahinkoilmoituksessa materian määrä on huomattavan suuri ja esimerkiksi tässä tapauksessa kaikki elektroniikka on ollut sattumalta juuri siinä, missä haaveri on tapahtunut. Ihmiset pyrkivät saamaan vakuutusyhtiöiltä apua taloushuoliinsa”, Paavo Niemelä kertoo.

Keittiöpaloa ei todellisuudessa ollut tapahtunut. Asia selvisi vakuutusyhtiön tekemän tutkinnan perusteella.

Monesti ahneus koituu huijarin kohtaloksi

Elektroniikan ja erityisesti älylaitteiden rikkoontumiset ovat POP Vakuutuksen mukaan yleisimpiä vahinkoilmoituksia. Ne ovat myös hyvin yleinen vakuutuspetostyyppi. Vahingoista otetut valokuvat ja niihin liitetyt tarinat herättävät monesti epäilykset.

Niemelä kertoo tapauksesta, jossa asiakas oli ottanut sattumalta kuvan ennen ja jälkeen vahingon, jossa avovaimolle ostetut kukat kaatuivat olohuoneen tv-tason ja elektroniikka-arsenaalin päälle.

”Vahinkoa kärsivät tv, digiboksi ja musiikkisoitin. Saimme nuo ennen ja jälkeen -kuvat korvaushakemuksen liitteinä. Asiakkaan luona käynnillä kuitenkin selvisi, että kaikki oli asunnossa ennallaan ja tavarat vahingoittumattomina omilla paikoillaan”, Niemelä kertoo.