Kansanedustaja Maria Guzenina (sd) tuli tällä viikolla ylpeästi esiin tekemisillään peruspalveluministerinä Jyrki Kataisen (kok) hallituksessa.

Guzenina antaa blogissaan ymmärtää, että hän on ajanut 0,7 hoitajan mitoitusta hoidettavaa kohti taukoamatta ministerikaudellaan 2011–2013.

”Kun vuoden 2011 eduskuntavaalien jälkeen sain hoitaakseni peruspalveluministerin työn, pidin itsestään selvänä, että riittävä määrä hoitajia oli edellytys hyvälle ja inhimilliselle hoidolle ja hoivalle, ja että asia piti saada kuntoon. Vaadin mitoitusminimiksi 0,7 hoitajaa hoidettavaa kohden. Se on taso, jonka myös Super katsoi riittäväksi. Sdp:n hallituskumppani ja pääministeripuolue kokoomus ei tähän suostunut. Olisi ihanaa saada sanoa nyt vuoden 2019 alussa, että olin silloin väärässä. En valitettavasti ollut.”, Guzenina kirjoitti maanantaina blogiinsa.

Guzeninan itsensä kannalta vähemmän edullista poliittista historiaa vuoden 2012 keväältä hän ei ole mahdollisen ajanpuutteen vuoksi tullut maininneeksi.

Muistellaanpa hieman sitä, kun Guzenina olikin ministerinä eduskunnassa puolustelemassa sitä, että sitovaa henkilöstömitoitusta ei ollutkaan tulossa lakiin. Tätä muistelua helpottavat eduskunnan lainsäädäntötyöstä ja keskusteluista laaditut erinomaiset pöytäkirjat, jotka ovat meidän kaikkien ulottuvilla verkossa.

Eduskunta grillasi 19.4.2012 sosiaali- ja terveysministeriössä STM:ssä peruspalveluministerinä toiminutta Guzeninaa erityisesti hoitajamitoituksen puuttumisesta vanhuspalvelulakia valmistelleen ohjausryhmän esityksestä. Tämä ohjausryhmä kuului STM:n hankkeisiin.

Hallitusta tuolloin edustanutta Guzeninaa pistivät kyselytunnilla ahtaalle hoitajamitoituksesta erityisesti oppositiota edustaneet kansanedustajat Anu Vehviläinen (kesk), Arja Juvonen (ps), Mirja Vehkaperä (kesk) ja Vesa-Matti-Saarakkala (ps, nykyisin sin).

”Nyt kun olen tutustunut tuohon esitykseen, niin sitä henkilöstömitoitusta ei siellä todellakaan ole. Kysynkin sitä teiltä: miksi siellä sitä ei ole, ja aiotteko te sen sinne lisätä?”, keskustan Vehviläinen esimerkiksi kysyi.

Guzenina puolusti kyselytunnilla monisanaisesti esitystä, sanoi kyllä suosivansa henkilöstömitoitusta, mutta jätti vastaamatta, aikooko hän ajaa sitä lakiin.

”Täällä on kyllä pykälätasolla hyvin tiukasti määritelty sitä, millä tavalla sitä henkilöstöä täytyy olla paitsi määrällisesti niin myöskin osaamisen näkökulmasta”, ministeri puolustautui.

Perussuomalaisten Saarakkala kysyi:

”Haluatteko te lisätä yksityistä palvelutuotantoa, vai mikä siinä on, että te ette tuoneet tätä henkilöstömitoitusta sitovaksi?”

Ja ministeri totesi:

”Silloin kun eteen tuodaan todella perusteellinen lakiteksti, minun mielestäni siihen täytyy pureutua ennakkoluulottomasti ja katsoa, saattaisiko se kenties olla parempi kuin se eksakti numeerinen henkilöstömitoitus.”

Ministeri Guzeninan usko ”eksaktiin numeeriseen henkilöstömitoitukseen” siis näytti horjuvan.

Mielenkiintoinen kysymys samasta aiheesta kuultiin myös sixpack-hallituspuoluetta edustaneelta kansanedustaja Risto Kalliorinteeltä (vas):

”Hienoinen pettymys oli kuitenkin se, että siellä ei ole lakipykälää, joka turvaa henkilöstömitoituksen, mutta siellä on kuitenkin asetuksenantovaltuus. Kysyisinkin nyt peruspalveluministeriltä: aiotaanko asetuksella turvata riittävä henkilöstömäärä ja onko asetus tarpeeksi voimakas keino ohjata kuntien henkilöstömäärää vanhuspalveluissa?”

Ja Guzenina vastasi:

”Pidän äärimmäisen tärkeänä ja hyvänä lainsäädäntötapana sitä, että kaikissa vaiheissa se saatu palaute otetaan ihan vakavasti huomioon, ja sitten valiokunnassa, kun asiantuntijoita kuullaan, toivottavasti siinä vaiheessa laki on muotoutunut sellaiseksi, että asiantuntijatkin voivat sanoa, että tämä on hyvä laki, pistäkää vaan eteenpäin”.

Pian tämän jälkeen tuli kesä, lokakuun kuntavaalit lähestyivät ja ministeri alkoi vaatimalla vaatia henkilöstömitoitusta. Alkoi kahnaus sitä jyrkästi vastustaneen kokoomuksen kanssa.

Vaikka Guzeninan esitys 0,7 hoitajan mitoituksesta oli tullut ilmeisesti hänen puolueensakin johdolle yllätyksenä, ajoivat demarit sitä syksyn 2012 budjettiriihessä. (Lähde: Helsingin Sanomat)

Kokoomuksen ja sdp:n kiista ratkesi. Puolueet sopivat 0,5 hoitajan mitoitussuosituksesta per ikäihminen, mutta lakiin sitä ei silloin saatu.

Nyt asennoituminen hoitajamitoituksen lakiin kirjaamiseen voi olla Esperi Caressa ja muuallakin todettujen epäkohtien jälkeen – ja edessä olevien eduskuntavaalien vuoksi – toinen jopa kokoomuksessa.

PS. Maria Guzenina oli puolueensa ääniharava Espoossa kuntavaaleissa 2012. Hän joutui jättämään pestinsä sdp:n ministerikierrätyksessä keväällä 2013.

Kirjoittaja on Uuden Suomen päätoimittaja.

LUE MYÖS:

Riita vanhustenhuollosta puhkesi suorassa lähetyksessä – Guzenina: Nyt kokoomus jo peruuttaa

Ex-ministeri Guzenina nosti vanhan hallitusriidan esiin – ”Olisi ihanaa sanoa, että olin vuonna 2012 väärässä, en ollut”