Uuden Suomen kustantaja Niklas Herlin on eri mieltä Julkisen sanan neuvoston (JSN) päätöksestä, jonka mukaan Iltalehti ei rikkonut hyvää journalistista tapaa julkaistessaan kirjailija Anja Snellmanin Facebook-päivityksiä haastattelunomaisessa muodossa lupaa kysymättä.

Herlinin mielestä Snellmanin Facebook-kirjoitukset olivat varsin henkilökohtaisia. Niitä voisi Herlinin mielestä verrata baaripuheisiin, jotka "eivät yleensä lehtiin päädy".

–Julkisen sanan neuvoston (JSN) mielestä Iltalehden toiminta oli OK. Minun mielestäni ei. En ole JSN eikä JSN ole tuomioistuin. Esimerkiksi minun moraalikoodini on minun, eikä sitä mikään neuvosto voi määritellä, Herlin kirjoittaa blogissaan.

Herlinin mielestä lehdet toimivat typerästi julkaistessaan Facebook- tai baarijuttuja. Toisaalta Herlin katsoo, että Snellmanin olisi pitänyt ymmärtää, että julkisuuden henkilön henkilökohtaisetkin päivitykset leviävät Facebookissa.

–Sosiaalinen media, esimerkiksi facebook, on markkinoinnin väline. Anja Snellman tietää senkin oikein hyvin ja käyttää facebookia markkinointikanavana esimerkiksi televiso-ohjelmille, joissa esiintyy, Herlin kirjoittaa.

–Nyt fb on näyttänyt Snellmanille hyvän puolensa lisäksi synkän puolensa. Kovin paljon ei kannata avautua – kohta ei edes baarissa.