Nokian brändin arvostus on kokenut romahduksen. Taloustutkimuksen ja Markkinointi & Mainonta -lehden Brändien arvostus 2008 -tutkimuksessa Nokia menetti tänä vuonna kruununsa ja vajosi sijalta kuusi sijalle 27.

Arvostetuimmaksi brändiksi rankattiin Fiskars kymmenen vuoden tauon jälkeen. Arabia, Fazer ja Fazerin Sininen, Iittala ja Hackman pysyivät edelleen kärkikymmenikössä. Kärkikymmenikköön mahtuu tänä vuonna poikkeuksellisesti myös yksi ulkomainen brändi, Lego.

Markkinointi & Mainonta -lehden bränditutkimus eroaa kansainvälisistä tutkimuksista niin tuloksiltaan kuin tekotavaltaankin. Tutkimuksessa on selvitetty brändien arvostusta, ei taloudellista arvoa.

Arvostetuimmat brändit top 20 1. Fiskars 2. Arabia 3. Fazerin Sininen 4. Iittala 5. Hackman 6. Fazer 7. Joutsenmerkki (ympäristömerkki) 8. Joutsenlippu (alkuperämerkki) 9. Kalevala Koru 9. Lego 11. Valio 12. Abloy 13. Valiojäätelö 14. Presidentti (kahvi) 15. Avainlippu (alkuperämerkki) 15. Juhla Mokka 17. GoreTex 17. Marimekko 19. S-Etukortti 20. Elovena 20. Paulig

Lähde: Markkinointi & Mainonta