Egyptin valtiollinen sanomalehti Al-Ahram on joutunut nolon kuvamanipulaatiokohun keskelle, kertoo muun muassa brittilehti Telegraph.

Lehti julkaisi tiistaina kuvan 1. syyskuuta alkaneista Yhdysvaltain, Israelin, Jordanian, Egyptin ja palestiinalaisten johtajien rauhanneuvotteluista. Lehden kuvassa Egyptin presidentti Hosni Mubarak näyttää johtavan joukkoa kävelemällä letkan kärjessä Valkoisen talon punaisella matolla.

Oikeasti letkan kärjessä käveli Yhdysvaltain presidentti Barack Obama. Presidentti Mubarak sen sijaan piti perää, mistä Al-Ahram leikkasi ja liimasi hänet joukon johtajaksi.

Sekä alkuperäisen kuvan että Al-Ahramin manipuloiman version näet Telegraphin jutusta.

Oppositiojärjestö 6 April Youth Movement kuvasi Al-Ahramin toimintaa melko maltillisesti "ammattitaidottomaksi" ja katsoi, että temppu kertoo korruptoituneen valtiollisen median alatilasta.

Al-Ahram on kiinni jäätyään vaihtanut kuvan toiseen verkkosivuillaan. Lehden johto ei ole kommentoinut asiaa.