Suomen Yrittäjien hallituksen jäsen, start up -yrittäjä Jaakko Männistö on laskenut, minkä arvoinen hän asiakkaana on ollut vakiokahvilalleen.

Männistö kirjoittaa Suomen Yrittäjien sivuilla julkaistussa blogissa saaneensa huonoa palvelua kahvilasta, jota on käyttänyt säännöllisesti toimistotöitään varten.

- Lähdin kahvilasta häpeissäni, kun minua oli nöyryytetty muiden asiakkaiden edessä, ja vaikka kuinka yritin, en astu enää tuohon kahvilaan kovinkaan helposti, Männistö kertoo.

Voi ajatella, ettei yksi asiakas heilauta kahvilan taloutta. Männistö teki laskelman siitä, minkä arvoinen hän asiakkaana tuolle kahvilalle oli.

- Teen viikossa keskimäärin kolme päivää töitä kahvilassa, juon päivässä keskimäärin 2,5 kuppia kahvia ja ehkä myös ostan jotain muuta. Kahvikuppi maksaa n. 2,5 €/laaki, joten kannan kahvilan kassaan myyntiä viikossa keskimäärin 18,75 € ja kuukaudessa vähintään 75 €. Mikäli sama tahti jatkuu kesälomien kanssa vuodessa 11 kuukautta, niin olen kantanut kassaan vuoden aikana pelkästään kahvina 825 €. Jos tähän vielä lasketaan päälle kaikki muu, mitä mukaan tarttuu vaihtelevasti, on tuo luku reilusti yli 1000 €, Männistö kirjoittaa.

Hänen mielestään tuhat euroa on yllättävänkin suuri menetys.

- Kuinka monta tonnin lappusta kahvilayrittäjällä on varaa jättää saamatta? hän kysyy.

- Maksan kahvista ylihintaa siitä ilosta, että saan hyvää palvelua, hyvää kahvia ja saan olla mukavassa ilmapiirissä. - - - Minun arvoni on 1000 €, ja se jaetaan parasta palvelua tarjoavalle, Männistö kirjoittaa.