S-ryhmän halpuuttamisteemaisen viestinnän suunnitteluun osallistunut yrittäjä Marko Kulmala kirjoittaa blogissaan Prisman mainoksesta syntyneestä kohusta. Kulmala selittää, että mainosten tarina perustuu vanhalle idealle rikkinäisestä puhelimesta. Kuohuttaneessa maitomainoksessa päädytään siihen, että vain miljonääreillä on enää varaa ostaa maitoa.

- Mutta mitä on täytynyt tapahtua, jotta joku uskoisi tosissaan, että joku väittää, että maitolitra maksaa omakotitalon hinnan tai täytyy olla miljonääri voidakseen ostaa juustoa? Täytyy tapahtua tahallinen väärinymmärtäminen, Kulmala kirjoittaa.

Insano-firman perustaneen Kulmalan mielestä tahallinen väärinymmärtäminen on yleistynyt sosiaalisessa mediassa ja politiikassa. Hänen mielestään suomalaiset kuitenkin huomaavat tarkasti tahallisen väärinymmärtämisen hyödyntämisyritykset.

-Joskus on muuten niin, että mainonnasta ei lopulta voikaan lukea sitä, mitä siinä ei sanota, vaikka kuinka tekisi mieli, Kulmala kirjoittaa.

Kulmala ei ole suunnitellut Prisman tv-mainoksia, mutta kertoo kommentoineensa niiden käsikirjoituksia.

Pellervo-Seurassa ja Maaseudun Tulevaisuuden päätoimittajana menneinä vuosina toiminut Lauri Kontro on kirjoittanut Puheenvuoro-blogissaan, että Prisman maitomainos on samanlainen historiallinen munaus kuin vuoden 2007 surullisen kuuluisa SAK:n vaalimainos.

S-ryhmästä kommentoitiin viime viikolla Uudelle Suomelle, että mainoksen tarkoituksena on naureskella suomalaiselle keskustelukulttuurille.

Kohu maitomainoksesta puhkesi, kun MTK:n edustajat kertoivat julkisuudessa raivostuneensa mainoksesta.