Vihreiden ja keskustan riitely sähköautojen latauspisteitä koskevasta lakiluonnoksesta on herättänyt huomiota kokoomuksessa.

Erityisesti kuittailua saa osakseen vihreiden kansanedustaja Satu Hassi, jonka mukaan ”hallitus ei voi jatkaa niin, että keskusta työntää kapuloita rattaisiin hallitusohjelman ilmastotavoitteiden toteuttamisessa”.

”Totta kai voi! Tätä Rinteen hallitus ei ole ilman keskustaa ja sen tietää myös pääministeri Rinne, ja siksi mitään ei tapahdu ilman että keskusta sen hyväksyy”, kokoomuksen kansanedustaja Timo Heinonen kommentoi Twitterissä.

Toinen kokoomuslainen kansanedustaja Sinuhe Wallinheimo kuvailee tilannetta mielenkiintoiseksi.

”Yleensä nämä käydään läpi hallituspuolueiden välillä keskustellen kulisseissa. Ei miekkailla jatkuvasti julkisuudessa. Tapahan se on tämäkin, mutta en usko tämän edistävän hallituksen yhteistä agendaa”, hän kommentoi Hassille Twitterissä.

Kiistassa on kyse sähköautoilua koskevasta lakiluonnoksesta, jonka mukaan kaikkiin uusiin tai laajasti korjattaviin asuinrakennuksiin, joissa on yli 4 pysäköintipaikkaa, täytyy tehdä jokaiselle paikalle sähköautojen latausvalmius vuodesta 2021 lähtien. Vaatimus koskisi myös asuinrakennusten pysäköintitaloja.

Lue lisää:

Lakiluonnoksessa esitettävät säädökset toisivat Suomeen arvioiden mukaan vuoteen 2030 mennessä 171 000 latauspistettä ja latausvalmiuden 621 000 pysäköintipaikkaan. Latausvalmius tarkoittaa pysäköintipaikan putkitusta tai kaapelointia niin, että siihen voidaan asentaa latauspiste myöhemmin.

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan keskustalainen varapuheenjohtaja Ari Torniainen sekä keskustan talouspoliittisen työryhmän puheenjohtaja Markus Lohi ilmoittivat perjantaina, että ”keskusta ei hyväksy” esitystä.

Vihreiden Emma Karin mukaan asia on hallitusohjelmassa sovittu ja lakiluonnos on ministerityöryhmässä hyväksytty lausuntokierrokselle lähetettäväksi.

Ympäristö- ja ilmastoministeri Krista Mikkosen (vihr) ja liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marinin (sd) mukaan sähköautoilun osuutta liikenteestä täytyy lisätä, jotta liikenteen päästöt saadaan kuriin.

Lue myös: