Kuluttaja-asiamies on puuttunut suomalaisten kuntosaliketjujen kohtuuttomiin sopimusehtoihin. Ennakkotapaukseksi joutui Kuntokeskus Elixia, joka on jo korjannut ehtojaan.

Elixia ei aiemmin kertonut verkkosivuillaan ja sopimuksessaan riittävän selkeästi esimerkiksi sitä, miten pitkäksi aikaa ja minkälaisiin ehtoihin asiakas sitoutuu allekirjoituksellaan.

Kuluttaja-asiamies odottaa nyt muidenkin yritysten seuraavan Elixian esimerkkiä ja kiinnittävän huomiota sopimuksiinsa.

- Monet muutkin kuntokeskukset, ovat houkutelleet asiakkaita mainostamalla ilmaista harjoittelujaksoa. Todellisuudessa ilmaisen harjoittelujakson on saanut vain, jos sitoutuu samalla 12 tai 24 kuukauden määräaikaiseen sopimukseen. Elixia on ilmoittanut luopuvansa tällaisesta kuluttajansuojalain vastaisesta markkinoinnista.

Elixian tapaus liittyy vuonna 2011 tehtyihin linjauksiin kuntosalisopimusten ehdoista. Vaikka Elixian kohdalla markkinointi ja sopimukset ovat nyt kunnossa, useat muut kuntosaliyrittäjät toteuttavat edelleen kuluttajien kannalta kohtuutonta markkinointia.

Aiemmin Elixian määräaikaisen sopimuksen saattoi sanoa irti vain, jos asiakas muutti paikkakunnalle, jossa ei ole Elixian keskusta. Liikuntakyvyttömäksi yllättäen joutuneet asiakkaat eivät päässeet Elixiasta eroon ennen kuin heillä oli lääkärin toteama yli vuoden kestävä vamma.

Nyt Elixian sopimuksen purkaminen on tapauskohtaisesti harkittavissa ja siten noudattaa kohtuutta kuluttajan kannalta.