Itsenäisen Suomen synty on huikea bränditarina, mutta nyt on aika etsiä uusia brändilupauksia. Näin kirjoittaa yrittäjä, tietokirjailija ja kouluttaja Christina Forsgård Puheenvuoro-blogissaan.

– Nyt on aika havahtua jälleen toteamaan ääneen, ettemme enää juokse muita maita kiinni, vaan olemme meille tärkeissä ja muiden arvostamissa asioissa ottaneet merkittävän paalupaikan. Asema on meille uusi. Edessämme ei ole ketään näyttämässä suuntaa ja antamassa vauhtia hyvinvointivaltion evoluutioversiosta. Olemme kirineet huutolaispojista maailman eliittikansaksi, hän kirjoittaa.

– Globaali talous on avannut eteemme käsittämättömän suuren pelikentän, jossa on huikeita mahdollisuuksia. Nyt on tuoreiden ja uusien törkeän rohkeiden brändilupausten aika, Forsgård jatkaa.

Hänen mielestään Suomi-brändin vahvuuksia on katsottava nyt toisesta näkökulmasta ja itseluottamuksella.

Forsgårdin mielestä Suomella on valtavasti annettavaa muulle maailmalle. Hän muistuttaa, että muutaman miljoonan kansakuntana Suomi esimerkiksi muutti demokratian käsitteen antamalla naisille äänioikeuden ensimmäisenä Euroopassa.

Lue myös Forgårdin haastattelu: ”Suomea kadehditaan jopa Ruotsissa – olemme niin radikaaleja”

Forsgårdin kirjoitus on osa Puheenvuorossa julkaistavaa Suomen idea -blogikirjoitussarjaa. Sarjan kirjoitukset ovat lyhennelmiä Suomen idea -kirjassa (Docendo 2016) julkaistuista teksteistä.

Lue myös:

Arvostettu professori: Yrittäjyys ymmärretty väärin Suomessa

26 kärkinimeä pohtii Suomen menestysreseptiä – Sinut on haastettu

”Juuri valmistunut ekonomi vaarallinen” – Nokian Neulomon perustajalta huima idea opiskelijoille

Markku Mantila Puheenvuorossa: Suomen pitää sopeutua – englanti viralliseksi kieleksi?