Kaupan suurketju Kesko kertoo uudistavansa K-Plussa-etujärjestelmänsä.

Keskon mukaan ostoksensa ketjuun keskittävät kanta-asiakkaat saavat jatkossa henkilökohtaisesti kohdennettuja ja ”räätälöityjä” lisäetuja ostotottumustensa perusteella. Tiedotteen mukaan uusi ”ohjelma on suunnattu asiakkaille, joiden ostot K-ryhmän kaupoista ylittävät 6500 euroa vuodessa”.

– Plussan tavoitteena on olla Suomen henkilökohtaisesti palkitsevin kanta-asiakasohjelma. Tarjoamme asiakkaallemme juuri ne tuotteet edullisemmin, joita hän muutenkin valitsisi ostoskoriinsa. Mitä enemmän Plussa-korttia käyttää, sitä paremmaksi ja henkilökohtaisemmaksi se muuttuu, sanoo Keskon Chief Digital Officer Anni Ronkainen tiedotteessa.

Käytännössä tiettyjen tuotteiden hinnat voivat siis jatkossa vaihdella asiakkaan mukaan. Henkilökohtainen etuohjelma hyödyntää alennuksissaan paitsi K-ryhmän eri ketjuja myös yhteistyökumppaniverkostoa, Kesko kertoo.

Ostossumman mukaan rajatussa uudessa etuohjelmassa on kyse nimenomaan lisäeduista. Keskon K-Digital-yksikön johtaja Tapio Näveri kertoo Uudelle Suomelle, että nykyisenlainen etujärjestelmä jatkuu sinänsä ennallaan kaikille kanta-asiakkaille.

- Lisäetuohjelma tulee nykyisen Plussa-ohjelman päälle kohdistuen näihin isoimpiin keskittäjäasiakkaisiin, Näveri sanoo.

Ostosrajan ylittymistä tarkkaillaan edellisen 12 kuukauden ostosten liukuvalla seurannalla.

- Kun 12 kuukauden periodilla tulee se ostomäärä täyteen, asiakas kvalifioituu heti sen jälkeen ohjelmaan mukaan, Näveri kertoo.

Keskon kilpailija S-ryhmä nostatti viime viikolla kohun ilmoittamalla alkavansa seurata kanta-asiakkaidensa ostoksia tuotekohtaisesti. Ketjun mukaan tarkoituksena on, kuten Keskollakin, kohdentaa markkinointia ja palvelua asiakkaille aiempaa henkilökohtaisemmin. Kesko on tallentanut tuotetason tietoa kanta-asiakkaidensa ostoksista jo aiemmin.

Keskon Plussa-ohjelman uudistus astuu voimaan lokakuussa. Yhtiön mukaan bonuspisteet lasketaan jatkossa samalla tavalla kuin tähänkin asti. Tiedotteen mukaan merkittävä muutos kohdistetun etuohjelman lisäksi on ohjelman digitalisoituminen. Plussa-pisteitä käytetään jatkossa sähköisenä Plussa-rahana paperisten pisteseteleiden sijaan.

Lue myös: Kuluttajaliiton lakimies: ”Tähän loppui S-etukortin käyttäminen”

Lue myös: S-ryhmän simppeli ohje epäilijöille – Käyttämättä S-etukorttia välttää tiedonkeruun

Lue myös: Bonuskorttien mullistus käynnissä jo – kassalta tulevaisuudessa eri hinta asiakkaan ja kellonajan mukaan?