Oppositiopuolue kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo sanoo ratahankkeiden viivästymisen olevan hallituksen valinta. Sekä Orpo että kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kai Mykkänen muistuttavat Antti Rinteen (sd) hallitusta hankeyhtiömallista.

”Jos hallitus ei olisi hassannut omaisuuden myyntituloja 100 eri kohteeseen, vaan panostanut strategisesti raiteisiin ja koulutukseen, olisi hankeyhtiöt saatu liikkeelle. Kaupungit ovat valmiina, EU-rahoituksen aikataulu puskee päälle. Se, että ratahankkeet eivät lähde liikkeelle, on nimenomaan hallituksen valinta, ei mahdottomuus”, Orpo kommentoi Twitterissä.

Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin (sd) toisi aikaisemmin lauantaina näkemyksensä, jonka mukaan nopeiden junayhteyksien, kuten Tunnin junan, rakentaminen lähivuosina ei ole realismia.

Lue lisää:

Sanna Marin vastaa ryöpyttäjille: ”Kyse ei ole poliittisesta tahdosta, vaan siitä mikä on mahdollista”

Pankinjohtajalta viesti Sanna Marinille: ”Tunnin juna tarvitsee uusia ratkaisuja”

Marin huomautti myös, ettei sellaista eduskuntaa tule joka käytännössä ohjaisi kaikki liikennerahat yksittäisten ratojen rakentamiseen. Ongelman ratkaisuksi on esitetty hankeyhtiöitä.

”Jotta hankeyhtiöt voivat hankkeita edistää, pitää niiden kuitenkin olla elinvoimaisia. Muutaman miljoonan laittaminen hankeyhtiöihin ei riitä. Tarvitaan pääomaa ja uskottava laskelma tulevasta tulovirrasta, jotta yhtiöiden on mahdollista saada lainaa hankkeiden toteuttamiseen. Tämä on nyt työn alla liikenne- ja viestintäministeriössä”, ministeri sanoi.

Orpon mukaan hankeyhtiömalli vietiin jo viime hallituskaudella pitkälle.

”Sille vedettiin jarrua. Kokoomus tulee esittämään oman hankemyönteisen vaihtoehdon syksyn varjobudjetissa”, hän vastaa Marinille.

Ministeri muistuttaa omassa vastauksessaan Orpoa rahoituspohjan realistisuudesta.

”Tavoitteena on, että hankkeet on myös mahdollista toteuttaa. Tähän etsitään nyt ratkaisuja. Ei riitä, että ”laitetaan liikkeelle” ja suunnitellaan sadoilla miljoonilla suunnittelemisen ilosta. Hankkeille pitää löytää realistinen rahoituspohja myös toteutukseen.”

Myös kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kai Mykkänen muistuttaa hankemallista ja korostaa sen ytimenä olevan, että hankkeesta hyötyvät kunnat ja muut toimijat sijoittaisivat hankkeeseen esimerkiksi tontteja ja kiinteistöjä, joiden arvoa hanke nostaa. Tämän omaisuuden tuotoilla hankeyhtiö voisi pysyvästi rahoittaa osan hankkeesta.

”Hankeyhtiömalleja voi viilata, mutta se ei ole oikean mittaluokan syy jättää tunnin junien rakentamispäätökset koko vaalikaudeksi seisomaan. Pääpanos on joka tapauksessa yhteiskunnalta. Jos hallitus ei kuluttaisi 3 miljardin euron omaisuuden myyntitulojaan sataan, pääasiassa juoksevien menojen kohteeseen, se voisi tehdä oikeita tulevaisuusinvestointeja. Kaupungit olisivat valmiita omaan panokseensa, jos hallitus hoitaisi omaisuustuloilla oman osuutensa hankeyhtiöiden pääomituksesta”, Mykkänen korostaa tiedotteessaan.

Hän ihmettelee myös sitä, että hallituksen mieli tuntuu muuttuneen kesäkuusta.

”Vielä kesäkuussa lisätalousarvion eduskuntakäsittelyssä viesti oli, että odottakaa vain, kyllä investoinnit ratahankkeisiin tulevat. Demarit lupasivat tulevaisuusinvestointeja isolla kädellä, mutta herää kysymys: mitä investoinnit ovat, jos yhtään uutta suurta infrahanketta ei saada liikkeelle? Ristiriita lupausten ja tekojen välillä on suuri, jos muutaman kuukauden ikäinen hallitus jo luovuttaa kaupunkien kehityksen suurhankkeiden suhteen.”

Ministeri Sanna Marinin perustelua, jonka mukaan suurhankkeet sitoisivat useamman vaalikauden liikenteen rahojaMykkänen ei pidä uskottavana, vaan sanoo, että se on normaalia liikenteen investointihankkeissa.

”Toki tunnin junat sitovat rahaa useiden vaalikausien kehyksistä. Juuri siksi eduskunnassa on yhdessä sovittu, että parlamentaarisesti valmistellaan liikenteelle 12 vuoden liikennesuunnitelma, joka antaa investoinneille raamit. Toivottavasti liikennesuunnitelma ei ole unohtumassa. Tarvittaessa hankkeita on myös uskallettava laittaa ajallisesti järjestykseen. Valintojen pakoilu ei saa olla syy jättää kaikki tekemättä.”