Kaupan liitto haluaa selvityksen kotimaisen alkoholimonopolin eli Alkon toiminnan vaikutuksista yhteiskuntaan. Asiasta kertoo Kaupan liiton toimitusjohtaja Mari Kiviniemi liiton verkkosivuilla.

Hänen mukaansa apteekkarimonopoliin kohdistettu selvitys avasi monen silmät huomaamaan, että kyseisen monopolin purkamiseen olisi syytä ryhtyä.

”Samantyyppistä puolueetonta raporttia peräänkuulutamme Kaupan liitossa myös alkoholipolitiikan linjoista ja Alkon monopolista. Siinä voitaisiin arvioida lainsäädäntöuudistusten vaikutuksia muun muassa kulutuksen, kansanterveyden, eri elinkeinojen ja työllisyyden näkökulmista”, Kiviniemi ilmoittaa.

”Lisäksi olisi syytä hahmotella sitä, millaisin askelmerkein monopolin purkamiseen edettäisiin ja miten uudessa tilanteessa sääntely hoidettaisiin. Pitkän tähtäimen tavoitteena on tietenkin, että vähittäiskauppa hoitaa alkoholin myynnin monopolin sijaan.”

Kaupan liitossa epäillään, onko alkoholimonopolille sellaista pätevää perustelua, joka oikeuttaisi mahdollisesti taloudellista tehottomuutta aiheuttavan monopolijärjestelmän ylläpidon. Alkon monopolia on perinteisesti perusteltu muun muassa saatavuuden rajoittamisen vaikutuksella kulutukseen.

Alkon monopolin purkaminen lukeutuu Kaupan liiton vaalitavoitteisiin.

LUE LISÄÄ:

Kauppa linjaa: Kaikki alkoholi myyntiin kaikissa ruokakaupoissa – Viinit vapautettava seuraavaksi

”Eihän kuka tahansa voi ostaa olutta kaupasta nytkään” – Kaupan liitossa aloittava ex-pääministeri ihmettelee Alkon monopolin perustelua

Kiviniemen mukaan jo ennen selvitystä heti vaalikauden alussa ”olisi syytä erottaa alkoholipolitiikka ja Alkon omistajaohjaus eri ministeriöihin”.

”Tämä valtion omistajapolitiikan kummajaisen poistaminen varmistaisi sen, että tehokasta toimintaa edellytettäisiin kaikissa valtionyhtiöissä edes minimissään.”

Hänen mukaansa Alkon kohtalo on Suomen kansan käsissä.

”Jos suomalaisen juomakulttuurin kehitys jatkuu sellaisena kuin viime vuosina eli kohtuullisesta alkoholin käytöstä tulee keskeinen normi, monopoli on mahdollista purkaa hyvinkin nopeasti. Uskon, että muutokseen ovat kaupan lisäksi myös suomalaiset valmiita.”