Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n pääjohtaja Pekka Puska iloitsee alkoholimarkkinoilla tapahtuneesta ”merkittävästä käänteestä”. Kyse on niin sanotusta kakkosoluesta, jota suomalaiset suurpanimot ovat viime aikoina tuoneet kauppoihin.

– Minua tämä uutinen ilahduttaa. Toivoin jo useita vuosia sitten panimoteollisuudelta uutta olutvaihtoehtoa. Juuri panimoteollisuuden haluttomuus tuoda uusi, miedompi olut markkinoille on johtanut vaatimuksiin säätää asiasta lailla, Puska sanoi puhuessaan Savonlinnan Oopperajuhlien toritapahtumassa torstaina.

Alkoholinkulutus on nelinkertaistunut Suomessa viime vuosikymmeninä. Pekka Puskan mukaan suomalaiset alkoholisoituvat yhä enemmän mietoja juomia juomalla. Suomalaiset juovat yli kolme neljäsosaa alkoholistaan mietoina juomina, ja lähes puolet kaikesta alkoholistaan oluena. Takavuosina suomalaisen pään sekoitti yleensä väkevä viina.

– Elimistö ei tee eroa, mistä juomasta alkoholi tulee, Puska sanoo.

– Olutta, toisin kuin väkeviä ja viinejä, myydään massatuotteina vähittäiskaupoista, kioskeista ja huoltoasemilta. Olutta myös markkinoidaan rajusti. Siksi olut on tällä hetkellä suomalaisen alkoholipolitiikan keskeinen ongelma.

Puskan mukaan oluen kulutuksen laskua ei ole näköpiirissä. Siksi vaikuttavin terveyttä edistävä ratkaisu olisi hänen mukaansa alentaa kaupassa myytävän oluen alkoholipitoisuutta, kuten Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on esittänyt. Tämä on THL:n mukaan toiminut Ruotsissa, ja Ruotsin alkoholinkulutuksen taso onkin juuri miedon oluen ansiosta paljon pienempi kuin Suomessa.

Nyt, kun kakkosolutta on kaupoissa, tilanne on Puskan mukaan ”kuluttajien käsissä”.

–Mitä suuremman suosion II-olut saa, sitä pienempi on paine alentaa lailla kauppojen oluen alkoholipitoisuutta. Toivon, että suomalaiset kuluttajat löytäisivät II-oluen ja hyväksyisivät sen yleisesti miedommaksi vaihtoehdokseen – aivan samalla tavalla kuin he siirtyivät massiivisesti IV-oluesta III-olueen, Puska sanoo ja toivoo panimoiden panostavan kakkosoluen markkinoimiseen.