Valtionyhtiöt Finnair ja Finavia listattiin tänään Guggenheimin yksityisiksi tukijoiksi, vaikka ne ovat valtion enemmistöomistuksessa. Yhtiöt eivät kerro kuinka paljon rahaa he ovat valmiita käyttämään mahdollisesti Helsinkiin rakennettavan Guggenheimin tukemiseen.

Guggenheim Helsingin Tukisäätiön puheenjohtaja Ari Lahti korostaa, että jokainen yhtiö tekee itse päätöksensä kertoa julkisuuteen lahjoitussummista. Hänen mielestään valtion 55-prosenttisesti omistama Finnair voidaan tässä yhteydessä laskea yksityiseksi toimijaksi.

Lue myös: Kansanedustaja pöyristyi Finavian piilottelusta – ”Valtionyhtiöiden Guggenheim-sijoitukset estettävä”

Guggenheim Helsingin Tukisäätiö julkaisi tänään listan museohankkeen yksityisistä rahoittajista. Listassa on kaksi valtionyhtiötä: Finnair ja Finavia.

Kuinka paljon näiden valtionyhtiöiden osuus Guggenheimin rahoituksesta?

–Finnairhan on pörssiyhtiö. Finavia on valtion kokonaan omistama yhtiö. He ovat mukana, mutta ei mikään määräävä osuus. He ovat arvioineet tätä hanketta oman liiketoimintansa kannalta ja lähteneet siltä pohjalta. Olen ymmärtänyt, että he ovat kuitenkin molemmat erittäin suuria hyötyjiä siitä mahdollisesta turistimäärän kasvusta, mitä tästä seuraa. Voit kuvitella, että Finnairin koneilla suuri osa lisääntyvistä turistimääristä tulee tänne Suomeen, Lahti vastaa Uudelle Suomelle.

–Kunnioitamme niitä tahoja, jotka eivät halua missään nimessä näitä julki. Olemme tehneet päätöksen, että yksittäisiä summia ei kerrota, hän toteaa.

Finnair ja Finavia ovat valtionyhtiöitä, joiden raha ei oikeastaan ole yksityistä, vaan veronmaksajien rahaa. Miksi ne on kuitenkin tässä listattu yksityisiin?

–Nehän ovat osakeyhtiöitä. Finnairista valtio omistaa yli 50 prosenttia, mutta sehän on listattu yhtiö. Siinä mielessä sen yksityisempi ei oikein voi ollakaan. Finavia tietenkin on valtion kokonaan omistama yhtiö. Jos he haluavat yksittäisinä yhtiöinä kertoa näitä lahjoituksiaan, se on heidän asiansa, mutta me emme voi sitä kertoa, kun olemme luvanneet kaikille, eli tehty tällainen linjaus, koska se on reilua kaikkia kohtaan, Lahti vastaa.

Olette kuitenkin listanneet myös Finavian yksityiseksi sijoittajaksi, vaikka oikeastaan tämä on julkista rahaa, mitä Finavia on tuomassa tähän hankkeeseen?

–Se on osakeyhtiö eli siinä mielessä sitä on käsitelty sillä tavalla yhtiönä, ei valtioinstanssina, vaikka se kuuluu valtiokonserniin tietenkin. Se on valtion kokonaan omistama yhtiö, Lahti toteaa.

Päivän Guggenheimit:

Tässä on uusi ihmetelty Guggenheim-ehdotus: Kaupunki antaisi 80 miljoonaa €

”Suoraan sanottuna kohtuutonta, suurin hyötyjä ei maksa”

Guggenheim-säätiö julkaisi listan yksityisistä rahoittajista: Heiltä tulisi 66 milj. €

Uusi Suomi otti yhteyttä Finavian ja Finnairin viestintäosastoihin, joista kerrottiin, että tietoja Guggenheimiin sijoitettavista summista ei kerrota.

–Meillä on aiheesta julkaistu tiedote huhtikuussa, ja se on se mitä me tässä vaiheessa kerromme. Meillä ei ole siitä mitään muuta kerrottavaa, Finavian viestintäasiantuntija Petra Laivonen kertoo Uudelle Suomelle.

Finavia kertoi huhtikuisessa tiedotteessaan, että sijoittaa Helsinkiin ehdotettuun Guggenheim-museoon. Tiedotteessa ei kuitenkaan kerrota tarkemmin, millaisella summalla Finavia tukee Guggenheimin rakentamista.

–Guggenheimilla on hyvät edellytykset tulla pääkaupunkiseudun matkailun yhdeksi vetonaulaksi. Se hyödyttää myös pääkaupunkiseudun olemassa olevaa laadukasta matkailu- ja kulttuuritarjontaa. Finavialle kyse on investoinnista, joka maksaa itsensä takaisin lisääntyvänä matkustajavirtana, Finavia kommentoi huhtikuussa.

Myös Finnairin tiedotusosastolta vastattiin Uudelle Suomelle, että yhtiö ei kerro kuinka paljon Guggenheimiin sijoitetaan.