Tamperelaiselta mainostoimistolta Facebook-kampanjan ostaneet pienyrittäjät ovat ihmeissään. Kampanja toi uusia seuraajia yritysten Facebook-sivuille, mutta ei sieltä mistä tykkääjiä olisi haluttu – Suomesta.

Sekä iisalmelaisen Villi Hurtta -taideverkkokaupan että toisen suomalaisen pienyrityksen Facebook-tykkääjien yleisin kotikaupunki on nyt Dhaka, Bangladeshin pääkaupunki.

–Yhtään suomalaista tykkääjää ei tullut ADSiten kautta. Ne ovat Intiasta ja Venäjältä, kertoo Villin Hurtan omistaja Jenna Ruutikainen Uudelle Suomelle.

Samaisella ADSite-mainostoimistolla on muitakin pettyneitä asiakkaita. Uuden Suomen tavoittama uusimaalainen kivijalkayrittäjä ei halua kertoa kokemuksistaan nimellä, koska asian käsittely on kesken.

Yrittäjän mukaan mainostoimistosta soitettiin muutaman kerran ja tarjottiin Markkinointicoctail-nimistä palvelua kuudeksi kuukaudeksi tuhannella eurolla. Mainostoimisto lupasi yrityksen Facebook-sivuille 1000 uutta tykkääjää kuukaudessa tai rahat takaisin.

Yrittäjä ilahtui. Hän kertoo yrittäneensä saada oman alueensa ihmisiä aktivoitumaan Facebookissa.

Sopimus ADSiten kanssa tehtiin puhelimessa, mutta palvelu ei yrittäjän mukaan vastannut sovittua.

– Puhelimessa luvattiin hankkia potentiaalisia asiakkaita. He ovat ostaneet tykkääjiä, joiden kotimaat ovat pääasiassa Vietnam, Kiina ja Venäjä. En ymmärrä, miten he voivat olla potentiaalisia asiakkaita yrityksellemme, koska me toimimme Suomessa, yrittäjä sanoo.

Samaa mieltä on Villin Hurtan Jenna Ruutikainen. Hän uskoo, että ADSitessa tiedettiin Villin Hurtan toimivan lähinnä kotimaisilla markkinoilla ja havittelevan kotimaisia tykkääjiä. Esimerkiksi Villin Hurtan Facebook-sivu oli sopimusta tehtäessä vain suomenkielinen.

Puhelintilaukseen suostuessaan Ruutikainen ei huomannut kysyä asiasta.

–En tajunnut tarkistaa, ovatko tykkääjät suomalaisia, Ruutikainen sanoo.

Myöhemmin lähetetyssä sopimuspaperissa ADSite ei lupaa suomalaisia tykkääjiä.

Myöhemmin Ruutikainen pyysi ADSitelta kirjallista selvitystä siitä, mistä ja miten uudet tykkääjät hankitaan. Selvitystä ei hänen mukaansa ole kuulunut. Muutenkin yhteydenpito mainostoimistoon on ollut hankalaa.

Näin osoittautuu olevan myös Uuden Suomen yrittäessä tavoittaa ADSiten toimitusjohtaja Veikka Joki-Erkkilää kommentoimaan pienyrittäjien ihmetystä. Joki-Erkkilä tavoitetaan lukuisista soitoista huolimatta vasta tämän uutisen julkaisun jälkeen.

Toimitusjohtajan mukaan kyse on väärinkäsityksestä. Joki-Erkkilä vakuuttaa, että yrityksille ei ole myyty "potentiaalisia asiakkaita".

–Näin ei ole missään vaiheessa sanottu, Joki-Erkkilä sanoo Uudelle Suomelle.

–Tuote on tuhat Facebook-tykkääjää, eikä missään nimessä vain suomalaisia.

Joki-Erkkilän mukaan yritys selvittää parhaillaan asiaa asiakkaidensa sekä puhelinmyyntiä hoitavan jälleenmyyjänsä kanssa.

Pienyrittäjät kertovat tehneensä asiasta myös rikosilmoitukset. Heidän mukaansa poliisi kuitenkin lopetti esitutkinnat pikaisesti katsottuaan, että rikosta ei ole tapahtunut.

Kivijalkakauppaa pyörittävä uusimaalainen yrittäjä kertoo, että palvelun hinnaksi sovittiin puhelimessa aluksi 500 euroa. Myyjä lupasi, että jos tykkääjiä ei ole kuukaudessa tullut tuhatta, loppuja 500 euroa ei tarvitse maksaa.

Laskusta tuli toinen erä, mutta 30 päivää ei vielä ollut kulunut, eikä Facebook-tykkääjiäkään ollut vielä luvattua määrää. Nyt kuukausi on yrittäjän mukaan kulunut, mutta sivuilla on yhä alle 700 tykkääjää.

Villi Hurtta sen sijaan sai 1500 tykkääjää täyteen. Suomalaisia ovat kuitenkin vain ne pari sataa tykkääjää, jotka Villi Hurtta on hankkinut itse.

Kivijalkayrittäjä otti yhteyttä Suomen Yrittäjien neuvontapalveluun, jossa kehotettiin pyytämään ADSitelta nauhoitettu myyntipuhelu.

Yritys on kuitenkin kieltäytynyt luovuttamasta nauhoitusta. Suomen Yrittäjien mukaan tietosuojavaltuutettu voi lähettää ADSitelle uhkasakon, mikäli nauhaa ei luovuteta pyynnöstä. Nauhoitetut myyntipuhelut ovat verrattavissa henkilörekisteriin, jonka tiedoista voi kerran vuodessa tehdä tarkastuspyynnön maksutta.

Yrittäjä kertoo ensin hämmästyneensä, kun sivuille alkoi tulvia tykkääjiä muun muassa Kaakkois-Aasiasta. Hän pyysi ADSitea lopettamaan palvelun, mikäli tykkääjät olivat päätyneet sivuille heidän kauttaan.

Lopulta yrittäjä huomasi, että sivun näkyvyyttä Facebookissa voi rajoittaa maittain.

– Laitoin sinne rajoituksen, että sivu näkyy vain käyttäjille Suomessa. ADSitella pillastuttiin, että eihän näin saa tehdä, sillä heidän statistiikka- ja markkinointityökalunsa eivät enää toimi, yrittäjä kertoo.

Yrittäjä poisti rajoituksen. Parissa tunnissa sivuille tulvahti noin 500 uutta tykkääjää Suomen ulkopuolelta. Hän laittoi maarajoituksen takaisin.

Yrittäjän mukaan ADSite pyysi häntä lähettämään markkinointimateriaalia ja tietoa kohderyhmästä kampanjaa varten.

– Kerroin, että kohderyhmää ovat lähialueen ihmiset, lapsiperheet, vanhemmat ja isovanhemmat, yrittäjä sanoo.

Yhtään kohderyhmään kuuluvaa tykkääjää ADSiten kautta ei ole kuitenkaan tullut.

Villin Hurtan tapauksesta kerrottiin ensimmäisenä verkkokauppojen markkinointia tekevän Mediashake Oy:n blogissa. Keskusteluketjussa useammat yrittäjät kertovat ADSitea koskevista ongelmista.