Sdp:n entinen puoluesihteeri ja kansanedustaja, nykyisin Liike Nytissä ja viestintäpuolella vaikuttava Mikael Jungner kritisoi sdp:tä raidepuheista.

Kyse on sdp:n puheenjohtajan Antti Rinteen kommenteista koskien raideyhtiöitä. Sdp:n johto on tänään maanantaina oikonut joukolla uutisointia siitä, että puolue haluaisi jäädyttää Tampereen ja Helsingin välisen tunnin junan valmistelun. LUE LISÄÄ: Antti Rinteen junapuheista ihmetys – Sdp tyrmää Anne Bernerin yhtiömallin

Sdp:n mukaan puolue vastustaa liikenneministeri Anne Bernerin (kesk) aloittamaa raideyhtiömallia, ei itse raideuudistuksia.

Rinteen kommentteihin on reagoinut voimakkaasti esimerkiksi tamperelaispoliitikko Iiris Suomela (vihr), jota kuitenkin Rinteen viestintävastaava Dimitri Qvintus rauhoittelee Twitterissä.

”Mitä ihmettä? Antti Rinne on vetämässä SDP:n tukea Suomen tärkeimmiltä raidehankkeilta - pääradan nopeilta junayhteyksiltä. Tällaisella poukkoilulla ei ainakaan tehdä tiukkoja ilmastotoimia”, Suomela tviittasi tänään.

Qvintus vastaa Suomelalle, että kyseessä on uutisankka.

Keskusteluun osallistuu myös Jungner.

”Ei ollut uutisankka. Luin jutun. Sdp irtautui parlamentaarisesti yhdessä sovitusta ajatuksesta laittaa infrahankkeet liikkeelle. Nyt ei suksi luista. Ottakaa time out, puolueen paketti on oikeasti hajoamassa...”, Jungner vastaa Qvintukselle.

(Juttu jatkuu tviittien jälkeen.)

Jungnerin mukaan Bernerin malli on tapa, jolla raidehankkeet saa liikkelle nopeasti.

Parlamentaarinen liikenteen rahoitusta arvioiva työryhmä on todennut, että hankekohtaisia yhtiöitä voidaan käyttää mahdollistamaan aiempaa useampien hankkeiden toteutuminen ja tehostamaan ja nopeuttamaan hankkeiden toteuttamista, kuitenkin niin, ettei se aiheuta kohtuutonta ristiriitaa yhtiön voiton tavoittelun ja julkisen edun välillä valtiontalouden kestävyys huomioiden.

Jungnerin mielestä sdp:n pitäisi nyt esitellä oma rahoitusmalli raidehankkeille.

Sdp:n veroasioihin keskittynyt kansanedustaja Timo Harakka kommentoi toisessa Twitter-keskustelussa, että ”on kohtuutonta vaatia ’vaihtoehtoa’ 2 viikkoa sen jälkeen kun hallitus itse keskeytti yhtiönsä valmistelun”.

”Se on joka tapauksessa hallitusneuvottelukysymys”, Harakka jatkaa.

(Juttu jatkuu tviittien jälkeen.)

Kokoomuksen pirkanmaalainen kansanedustaja Sofia Vikman puolustaa ratayhteyksiä tiedotteessaan.

Vikmanin mukaan nyt käynnistynyt, Bernerin aloittama hankeyhtiömalli mahdollistaa Suomi-radan etenemisen nopeasti.

”Tätä kehitystä ei ole syytä jarruttaa, sillä radanvarren kaupungit odottavat nopeampia yhteyksiä”, Vikman linjaa.

LUE MYÖS: Suomen valtiolta jättimäinen panostus raidehankkeisiin – Tunnin juna etenee