Lankavalmistaja Novita on solminut yhteistyösopimuksen Moomin Charactersin kanssa ja tuo markkinoille Muumi-langat vauhdittamaan kansainvälisen liiketoimintansa ja neulebuumin kasvua. Novitan mukaan Muumi-langoissa hehkuvat Muumilaakson merellisen raikas tunnelma ja Muumitalon lämpö. Lankojen ohella Novita julkaisee Muumi-aiheisia neuleohjeita.

Novitan toimitusjohtaja Daniela Yrjö-Koskinen kertoo idean syntyneen, kun Novitan viimevuotisen 90-vuotisjuhlavuoden yhteydessä käytiin läpi arkistoja. Novita on vuonna 1928 perustettu perheyritys ja Pohjoismaiden suurin käsityölankojen valmistaja.

”Arkistosta löytyi ihania vanhoja 1970-luvun Muumimamman vauvalankojen lankavyötteitä. Aloimme miettiä, olisiko aika lämmitellä ajatusta uudestaan. Novita on viime vuosina kansainvälistynyt vahvasti. Muumit ovat lähellä suomalaisten sydäntä, mutta voivat herättää kiinnostusta myös ulkomailla.”

Novita otti yhteyttä Muumien lisenssioikeuksia hallinnoivaan Moomin Charactersiin, joka myös innostui yhteistyöstä.

”Muumit ovat jatkaneet uusien sukupolvien ja maailman valloitusta sen jälkeen, kun Novitalla viimeksi oli Muumi-lankoja 1970-luvulla. Novita kansainvälistyy vauhdilla ja Muumi-langat ovat herättäneet kiinnostusta kansainvälisesti. On juuri oikea aika tuoda ne markkinoille”, Yrjö-Koskinen sanoo.

Aasian aika

Muumi-langat tulevat myyntiin kevään aikana Suomen lisäksi Ruotsiin, Viroon ja Norjaan. Loveknittingin kansainvälisen verkkokaupan kautta Novitan Muumi-langat tavoittavat kuluttajia myös USA:ssa, Britanniassa ja Euroopassa.

Muumi-lankavalikoiman lanseerauksella Novita tavoittelee myös Aasian markkinoiden avausta. Muumit ovat suosittuja eri puolilla maailmaa, ja Aasiassa ne ovat saaneet erityisen suosion Japanissa. Yrjö-Koskinen kertoo, että Novita suunnittelee Aasiaan menemistä tämän vuoden aikana.

”Messuilla olemme jo saaneet yhteydenottoja Aasian suunnalta. Tuntuu, että nyt on meidän aikamme olla myös sinne aktiivisesti yhteydessä.”

Maaliskuussa Saksassa järjestettävillä alan suurimmilla messuilla Novita aikoo tuoda Muumi-lankojaan vahvasti esiin.

Yrjö-Koskinen kertoo, että maailmalla meneillään oleva neulomisbuumi tekee ajankohdasta otollisen.

”Yhdysvalloissa on jo pitkään ollut vahva neulebuumi, ja se on viime vuosina levinnyt myös Eurooppaan, esimerkiksi Britanniaan.”

Nuorista on tullut uusi pääkohderyhmä

Novitan kohderyhmä on viime vuosina nuorentunut, ja internetin ja sosiaalisen median merkitys on kasvanut.

”Vielä viisi vuotta sitten pääkohderyhmämme olivat yli 50-vuotiaat, mutta nyt suurin kuluttajaryhmämme ovat 25–35-vuotiaat. Ennen neulottiin enemmän tarpeeseen ja opittiin taito kotona äidiltä tai isoäidiltä. Nykyään nuoret etsivät oppia Youtube-videoilta.”

Esimerkiksi Novitan Youtube-kanavalla julkaistu villasukan kantapään ohje on katsottu satojatuhansia kertoja.

”Käsitöiden arvostus on noussut viime vuosina valtavasti. Itse tekeminen, kotoilu ja neuleisiin pukeutuminen ovat vahvasti muodissa. Myös luonnon raaka-aineiden arvostus on noussut esimerkiksi muovikeskustelun myötä”, Yrjö-Koskinen sanoo.