Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin (sd) vastaa Aamulehden mielipidekirjoituksessaan kritiikkiin koskien raidehankkeita.

Marin sanoi aiemmin tässä kuussa, ettei nopeiden junayhteyksien, kuten Tunnin junan, rakentaminen lähivuosina ei ole realismia. Lausunto herätti paljon keskustelua ja kritiikkiäkin.

Marin vakuuttaa, että poliittista tahtoa hankkeiden edistämiseksi on.

”Haluan kuitenkin palauttaa realismia keskusteluun siitä, millaisesta aikataulusta ja minkä kokoluokan investoinneista on kyse. Vaikka hankkeet laitettaisiin liikkeelle tänään, voidaan liikennöinti yhteyksillä aloittaa aikaisintaan 2030-luvulla. Pelkästään uusien ratojen suunnittelu vie vielä vuosia aikaa. Tällä hallituskaudella on mahdollista aloittaa korkeintaan joidenkin hankkeisiin liittyvien osien rakentaminen”, hän kirjoittaa.

Marinin mukaan pohjatyö ja valmistelu on tehtävä huolellisesti, sillä hankkeiden kokoluokka on valtava.

”Pidänkin erikoisena, että erityisesti kokoomuksen riveistä kritiikki kohdistuu juuri pyrkimykseen huolellisesta ja perusteellisesta valmistelusta. Asianmukainen valmistelu leimataan hidasteluksi. Tämän mittakaavan hankkeita ei voi kuitenkaan toteuttaa hosumalla, sillä huono valmistelu tulisi yhteiskunnalle kalliiksi”, Marin kirjoittaa.

Oppositiopuolue kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo sanoi aiemmin tässä kuussa, että ratahankkeiden viivästyminen olisi hallituksen valinta. Orpon mukaan raidehankkeisiin liittyvä hankeyhtiömalli vietiin jo viime hallituskaudella pitkälle, mutta sille on vedetty jarrua. Marin vastaa tähän eduskunnan valtiovarainvaliokunnan painottaneen, että hankeyhtiön toimintarakenne on suunniteltava huolellisesti.

Marin sanoi Uuden Suomen haastattelussa jo kesäkuussa, että kolme suurta raidehanketta eivät ehdi liikkeelle tämän hallituskauden aikana.

Lue lisää:

Sanna Marin vastaa ryöpyttäjille: ”Kyse ei ole poliittisesta tahdosta, vaan siitä mikä on mahdollista”

Pankinjohtajalta viesti Sanna Marinille: ”Tunnin juna tarvitsee uusia ratkaisuja”