Mainostoimisto ADSiten toimitusjohtaja Veikka Joki-Erkkilän mukaan yhtiö selvittää asiakkaidensa kanssa epäselvyyksiä, joita yhtiön kauppaamat Facebook-kampanjat ovat aiheuttaneet. Useat kampanjan ostaneet pienyrittäjät ovat ihmeissään kampanjoiden tuottamien ulkomaisten Facebook-tykkääjien vuoksi.

Uusi Suomi kertoi kahden pienyrittäjän harmituksesta eilen. Tämän jälkeen toimitukseen on ottanut yhteyttä myös kaksi muuta tahoa, jotka kokevat tulleensa harhautetuksi.

Yrittäjien mukaan heidän annettiin myyntipuhelun aikana ymmärtää, että mainoskampanja toisi yrityksen Facebook-sivulle ”potentiaalisia asiakkaita”. Kaikki sivulle saadut uudet tykkääjät ovat kuitenkin olleet ulkomailta, pääosin Intiasta ja Venäjältä.

ADSiten toimitusjohtaja Veikka Joki-Erkkilä sanoo Uudelle Suomelle, että kyse on yrittäjien virheellisestä ”oletuksesta”.

–Näin ei ole missään vaiheessa sanottu, että kyse olisi potentiaalisista asiakkaista. En tiedä sitten myyntipuhelusta tarkemmin, mutta palvelu mitä me tuotetaan, on nimenomaan tuhat tykkääjää, jotka hankitaan mainostilalla, Joki-Erkkilä sanoo.

–On ihan absurdia, että voitaisiin pelkästään potentiaalisia asiakkaita tuoda tuhat kappaletta.

Uuden Suomen näkemässä varsinaisessa ADSiten sopimuspaperissa puhutaankin vain Facebook-tykkääjien määrän kasvattamisesta, ei potentiaalisista asiakkaista tai edes suomalaisista tykkääjistä. Joki-Erkkilä korostaa, että työhön ei ole ryhdytty puhelinmyynnin vaan sopimuspaperin perusteella.

–Tuote on tuhat Facebook-tykkääjää, eikä missään nimessä vain suomalaisia, Joki-Erkkilä sanoo.

Hänen mukaansa Facebook-kampanjan myynti on ulkoistettu jälleenmyyjälle. Joki-Erkkilä sanoo, että hän ei itse ole kuunnellut myyntipuheluita.

–Jos meidän jälleenmyyjä on toiminut väärin myyntipuhelun aikana, luonnollisesti asia selvitetään meidän puolelta, Joki-Erkkilä sanoo.

Yhden yrittäjän mukaan ADSite ei ole suostunut luovuttamaan myyntipuhelunauhoitetta heidän kuultavakseen. Suomen Yrittäjien lakineuvonnasta kerrottiin tänään Uudelle Suomelle, että palvelun ostajilla on oikeus saada nauhoite kuultavakseen. Suomen yrittäjien lainopillinen asiamies Atte Rytkönen arvioi kieltäytymisen kertovan siitä, että myyntitilanteessa voi olla epäselvyyksiä.

Rytkönen vertaa tapausta hakupalvelu Directaan, jonka myyntipuheluita on kuunneltu lukuisissa oikeudenkäynneissä.

ADSiten Joki-Erkkilän mukaan 1000 tykkääjää -pakettia on myyty ”kymmenkunta” kappaletta. Uuden Suomen tietojen mukaan ainakin noin puolet näistä asiakkaista olisi tyytymättömiä.

–Pari asiakasta on olettanut, että siellä olisi suomalaisia pelkästään nämä tykkääjät, mistä ei missään tapauksessa ole kyse. Osa niistä on luonnollisesti ulkomaalaisia, kun halutaan pelkästään se tykkääjämäärä isommaksi, muotoilee Joki-Erkkilä.

–Kyse on vaan siitä, että saadaan tykkääjiä mahdollisimman helposti tuotua sinne.

Joki-Erkkilän mukaan ADSite ei osta tykkääjiä, vaan tykkääjiä hankitaan ostamalla mainostilaa asiakkaan Facebook-sivulle.

–Facebook-sivu näyttää paremmalta kun siellä on enemmän tykkääjiä, Joki-Erkkilä perustelee kampanjan hyötyä.

–Se on imagokysymys: miltä Facebook-sivu näyttää ulospäin, onko kyseessä iso yritys vai pieni.