Omia tuotteitaan ostamalla voi luoda näennäistä liikevaihtoa, mutta kannattavaa touhu ei kyllä ole. Tai ei ainakaan yleensä. Amerikkalainen pizzerian pitäjä sai tempun yllättäen kannattamaan, BBC kirjoittaa.

Pahaa-aavistamattomana apuna toimi ruoka-annosten kotiinkuljetuspalvelu DoorDash sovelluksineen. DoorDash oli ottanut pizzerian listoilleen ilman, että olisi ollut tähän missään yhteydessä. Asia selvisi ravintoloitsijalle, kun hän alkoi saada valituksia toimittamattomista pizzoista.

Ravintoloitsija tutki DoorDashin sovellusta, ja huomasi kiinnostavan seikan: DoorDashin listalla pizzerian kalleimman annoksen hintana oli 16 dollaria, vaikka se ravintolassa maksoi 24 taalaa.

Ravintoloitsijan päässä syttyi lamppu: hän tilasi tuttavansa osoitteeseen kymmenen pizzaa joista maksoi siis 160 dollaria. DoorDash tilitti hänelle kaupasta täyden hinnan eli 240 dollaria.

Pizzamies päätti vielä maksimoida voittonsa. Hän teki uuden tilauksen, mutta pakkasi laatikoihin vain pelkät pizzapohjat ilman täytteitä. Läpi meni tämäkin temppu.

Uutinen ei kerro, kuinka pitkään ravintoloitsija rahastusta jatkoi vai lopettiko noihin kahteen kokeiluun. Ilmeisesti olisi voinut jatkaa loputtomiin, koska DoorDash ei tiettävästi asiaan reagoinut. Se ei myöskään halunnut kommentoida asiaa BBC:lle.

DoorDash on etenkin koronakriisin aikana ollut erittäin suosittu. Huhtikuussa sen sovellus oli USA:ssa neljänneksi ladatuin Android-sovellus.

Ruokapalvelun taustalla on Softbank-sijoitusjätti. Softbank kertoi juuri ennätysmäisistä lähes 13 miljardin dollarin tappioistaan. Jos bisneksiä hoidetaan tuohon malliin, tappioita ei juuri kannata ihmetellä.

Lue myös: