Poliisin tietoon tulevien toistuvien liikennerikkomusten määrä tulee laskemaan rajusti ensi kesänä voimaan tulevan lakimuutoksen myötä, kirjoittaa Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen tietoanalyytikko Mika Sutela poliisin blogissa.

Uusi tieliikennelaki astuu voimaan kesäkuun alussa 2020. Tämänhetkisen arvion mukaan ylinopeusrikkomusten perusteella määrättävien ajokieltojen määrä putoaa noin 65 prosentilla, Sutela kirjoittaa.

LUE MYÖS: ”Hatun muotoinen” surullinen ilmiö toistuu joka kesä liikenteessä – Sisäministeriön johtaja: ”Ei saa olla lainalaisuus”

Nykyisen lain mukaan poliisin on määrättävä ajo-oikeuden haltija ajokieltoon, jos on todettu, että tämä on vähintään neljästi kahden vuoden tai kolmesti vuoden kuluessa syyllistynyt esimerkiksi nopeusrajoitusten rikkomiseen.

Tämä lainkohta muuttuu ensi kesänä.

”Vuoden 2020 kesäkuun alusta alkaen toistuviin liikennerikkomuksiin, jotka voivat johtaa ajokieltoon, lasketaan seuraavat moottorikäyttöisellä ajoneuvolla ajetut ylinopeudet:

ylinopeus on yli 10 kilometriä tunnissa, jos suurin sallittu nopeus on enintään 60 kilometriä tunnissa tai ylinopeus on yli 15 kilometriä tunnissa, jos suurin sallittu nopeus on yli 60 kilometriä tunnissa”, Sutela kirjoittaa.

Nykyisessä laissa myös edellä kerrottua lievemmät ylinopeudet on otettu mukaan toistuviin liikennerikkomuksiin.

”Tulevan lain mukaan ylinopeusrikkomuksia ei enää laskettaisi mukaan kortin menettämiseen johtaviin toistuviin liikennerikkomuksiin, jos ylinopeus olisi alle kymmenen kilometriä tunnissa alle kuudenkympin alueella ja yli 60 kilometrin alueella alle 15 kilometriä tunnissa”, Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja Dennis Pasterstein on selventänyt.

LUE MYÖS: 1 km/h -ylinopeudesta sakot? – Nyt tuli poliisin virallinen linja: ”Rajat tullaan tarkastamaan”

”Toistuvia liikennerikkomuksia tulee poliisin tietoon vuosittain noin 7 000, mutta määrä tulee uudistuksen myötä putoamaan merkittävällä tavalla”, Sutela kirjoittaa. Hän arvioi, että tulevaisuudessa toistuvista liikennerikkomuksista selvinnee rahalla eli maksamalla sakot, kun taas ajokieltoja ei määrätä samaan tapaan kuin aiemmin.

”Kokonaisuutena uusi tieliikennelaki epäilemättä parantaa liikenneturvallisuuden tasoa, mutta edellä mainittu ajokorttilain muutos uskoakseni heikentää turvallisuutta Suomen teillä jossain määrin”, hän toteaa.

Viime hallitus perusteli muutosta esityksessään näin:

”Voimassa olevan lain mukaan ajo-oikeuden voi menettää minkä tasoisen nopeusrajoituksen rikkomisen johdosta tahansa, mikä voi olla kohtuutonta teon tai laiminlyönnin liikenneturvallisuusvaikutusten kannalta. Ajo-oikeudella on erityistä sosiaaliekonomista merkitystä.”

Sutela kertoo seuraavansa kiinnostuneena esimerkiksi sitä, lisääntyvätkö maksukykyisten kuljettajien sellaiset liikennerikkomukset, joita ei lueta toistuviin liikennerikkomuksiin uuden lainsäädännön mukaan.

LUE MYÖS: Kansanedustaja laski: Ruuhkamaksusta jopa 130 €/kk -lisälasku – ”Aikooko hallitus todella sallia?”