Kuva: Petteri Paalasmaa / Uusi Suomi

Poliisiylijohtaja Mikko Paatero vaatii rattijuopumusrajan laskemista 0,2 promilleen. Paateron mielestä rattijuoppojen keskimääräisiä rangaistuksia tulisi koventaa, ajokieltoja pidentää ja alkolukot määrätä pakolliseksi tuomituille.

Nykyinen 0,5 promillen raja antaa Paateron mielestä väärän viestin.

–Tosiasia on, että ihmiset koko ajan laskevat, että voisiko vielä ottaa yhden, sanoo Paatero Uudelle Suomelle.

–Tästä pitää päästä eroon. Viesti pitää olla, että alkoholin nauttiminen ja liikenne eivät kerta kaikkiaan sovi yhteen.

Paateron mukaan suomalaisten suhtautuminen autoiluun alkoholia nauttineensa ”ei ole kovin jyrkkä”. Ulkopuoliset puuttuvat humalassa ajamiseen liian harvoin.

0,2 promillea on käytännössä nollatoleranssi. Nollaan rajaa ei kannata laskea, koska nollalukema saattaa ylittyä, vaikka alkometriin puhaltava ei olisi juonut tippaakaan alkoholia.

Promillerajan laskemisen kannalla on myös liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) Iltalehden haastattelussa. Tällä hetkellä poliittista tahtoa muutokseen saattaa siis löytyä.

–Toivottavasti poliittinen ilmapiiri on muuttunut. Aiemmin tätä ei ole haluttu tehdä, sanoo Paatero viitaten muun muassa vuonna 2010 tekemäänsä esitykseen rajan laskemisesta.

Poliisin kannalta muutoksen tekeminen tosin edellyttäisi rangaistusmenettelyn helpottamista. Alkometrit ja muu tekniikka olisi saatava sille tasolle, että partio pystyisi jo tapahtumapaikalla todentamaan rattijuopumuksen, kirjoittamaan sakot sekä ottamaan kortin pois.

Jos promillerajaa lasketaan ja nykyinen raskas menettely tarkkuusalkometreineen ja verikokeineen jatkuu, kertyy poliisille liikaa töitä.

Rattijuopumusten ehkäisy nousi julkiseen keskusteluun, kun koululaistyttö jäi toistuvasti rattijuopumuksista tuomitun autoilijan alle Helsingin Herttoniemessä. Kansalaisia tapaus on järkyttänyt.

–Todella surullinen tapaus, sanoo Paatero.

Ilta-Sanomien mukaan 25-vuotias yliajaja oli saanut vuosina 2002–2009 yhteensä seitsemän rattijuopumustuomiota. Viimeisin oli vuodelta 2009, jolloin mies tuomittiin 4 kuukaudeksi ehdottomaan vankeuteen. Keväällä 2009 tuomittu ajokielto päättyi syksyllä 2010.

Paateron mielestä ajokortit pitäisi ottaa pois nykyistä pidemmiksi ajoiksi.

–Ajokortin poisto on uskoakseni kaikkein suurin rangaistus rattijuopoille. Ajokieltoja pitäisi pidentää, hän sanoo.

Ajokiellon keston määrittelyn hän jättää lainsäätäjille. Nykyisin ajokielto voi olla enintään viiden vuoden pituinen. Myös rattijuopumuksen rangaistuksia voisi Paateron mielestä tiukentaa, kunhan tuomiot ovat suhteessa muihin rikoksiin.

Liikenneturva esitti eilen alkolukon säätämistä pakolliseksi seuraamukseksi törkeään rattijuopumukseen ja rattijuopumuksen uusimiseen syyllistyneelle kuljettajalle. Poliisissa ollaan ehdottomasti samaa mieltä ja Paatero toivoo, että jonain päivänä alkolukko on vakiovaruste kaikissa autoissa.

Sen sijaan poliisiylijohtaja epäilee autojen takavarikointia, jonka lisäämistä on myös ehdotettu. Lainsäädännön mukaan takavarikointi on mahdollista jo nyt.

–Sitten käytetään muiden autoja ja niin edelleen. Mutta voihan sitä harkita.