Poliisin kampanja liian halpaa pizzaa myyvien ravintoloiden narauttamiseksi ihmetyttää kansaa sosiaalisessa mediassa.

Laajempaan harmaan talouden vastaiseen hankkeeseen liittyvä, hankkeen avaava pizzakampanja julkaistiin maanantaina. Poliisin linjaus siitä, että ”pizzaa ei voi koko ajan myydä alle kuuden euron” ja että jatkuvasti näin toimiva ravintola ”toimii luultavasti laittomasti” on aiheuttanut kysymyksiä muun muassa yhden toimialan kiusaamisesta. Poliisin katsotaan unohtavan, että pizza voi toimia sisäänvetotuotteena, jolloin tuotot napataan juomamyynnistä.

Kampanjaa on pilkaten verrattu harmaan talouden suurempiin ongelmiin kuten kansainvälisten suuryritysten verojärjestelyihin. Myös valtiovarainministeriön hallintarekisterihanke on nostettu esille.

– Toiset siirtohinnoittelee voittonsa ulkomaille maksamatta veroja, toisten siirto jahdata alle kuuden euron pizzoja, näpäytti vihreiden puheenjohtaja Ville Niinistö Twitterissä viitaten tietoihin McDonaldsin veronkierrosta Euroopassa veroparatiisien avulla.

– Toki isoja kaloja ui. Tämä on vain yksi aihe mietittäväksi tavalliselle kuluttajalle, poliisi vastasi näihin kyselyihin Twitterissä.

Sosiaalisessa mediassa kampanjaa on pilke silmäkulmassa epäilty jopa ”ironiseksi vastavedoksi” harmaan talouden tutkinnan määrärahaleikkauksille. Myös vapaampaa markkinataloutta ja talouspolitiikkaa Suomeen ajavan Libera-säätiön tutkimusjohtaja Heikki Pursiainen ihmettelee poliisin toimintaa.

– Poliisi kehottaa kansalaisia kyttäämään maahanmuuttajataustaisia yrittäjiä, jotka myyvät liian halvalla. Uskomatonta, Pursiainen kirjoittaa Twitterissä.

Poliisi perustelee Facebook-päivityksessään kampanjaa sillä, että alle kuuden euron pizzan ”hinnasta ei jää mitään yritystoiminnasta aiheutuvien kulujen kuten verojen, lainakorkojen ja lyhennysten maksamiseen”. Poliisin mukaan laittomat ravintolayritykset toimivat usein elintarvikevalvonnan ulkopuolella, saattavat käyttää laittomasti maahantuotuja raaka-aineita, joiden laatua ei valvo kukaan, ja maksavat työntekijöilleen usein palkkaa alle työehtosopimuksessa määritellyn minimitason.

Hankkeessa mukana MaRa – jonka jäseniä pizzeriat eivät yleensä ole

Myös matkailu- ja ravintola-alan etujärjestö MaRan toiminta poliisin hankkeen taustalla herättää kysymyksiä. Etujärjestö on mukana Harmaa talous – musta tulevaisuus -projektissa ja on poliisin mukaan toimittanut laskelmia pizza-asiassa.

MaRa on kampanjoinut pitkään halpapizzerioita vastaan. Harva pizzeriayrittäjä on MaRan jäsen, kuten Uuden Suomen jutusta vuodelta 2011 selviää. Suomessa oli tuolloin yhteensä noin 10 000 ravintolayritystä, joista 1500 kuului MaRaan.

– Ketjupizzeriat ovat kyllä jäseniä, mutta tällaisia kebab-pizzerioita ei montaa ole. Sen sijaan etnisiä ravintoloita tulee koko ajan lisää jäseniksi, sanoi MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi Uudelle Suomelle vuonna 2011. Lappi vahvistaa nyt Uudelle Suomelle, että tilanne on 2015 yhä sama.

Kun keskustelua kuuden euron pizzoista käytiin vuonna 2011, muun muassa keskustalaispoliitikko Abdirahim ”Husu” Hussein tyrmäsi MaRan puhuvan ”täyttä paskaa”.

– Tuskin mikään ravintola elää pizzasta vaan myyntiin kuuluu niin juomia kuin alkoholiakin. Samalla tavalla tuskin huoltamoyrittäjäkään pelkästä bensasta pystyisi elämään, Hussein kirjoitti.

Lue myös: Uusi ulostulo pizzakohussa: ”Epäreilua, jos rehellinen yrittäjä ei pärjää”

Alla poliisin alkuperäinen kampanjailmoitus Facebookissa sekä kampanjan herättämiä Twitter-reaktioita.