Oppositiopuolue perussuomalaiset ilmoittaa irtautuneensa eduskuntapuolueiden yhteisestä ilmastotyöryhmästä. Eduskuntapuolueet sopivat marraskuun loppupuolella perustavansa työryhmän kuukauden ajaksi tarkoituksenaan pohtia lisää keinoja ilmastonmuutoksen torjuntaan.

Perussuomalaiset puhuu tiedotteessaan ”yhä kovemmista tavoitteista”, joita puolueet kehittävät. Perussuomalaisten mielestä kyse on EU:n päästötaakanjaon uusimisesta.

Perussuomalaisten poliittinen suunnittelija Riikka Purra kertoo Uudelle Suomelle, että ilmastotyöryhmässä eri puolueet ovat asettaneet numeerisia tavoitteita esimerkiksi siitä, mihin vuoteen mennessä Suomen tulisi olla hiilineutraali. Nämä tavoitteet ovat Purran mukaan vielä kovempia kuin EU:n päästötavoitteet.

Taustalla ovat tänä syksynä julkistetut ilmastopaneelin kannanotot. Purran mukaan tavoitteista puuttuu täysin konkretia. Hän myöntää, että tämä voi olla seurausta siitä, että mukana ovat kaikki eduskuntapuolueet ja näkemykset keinosta eroavat toisistaan. Purran mukaan on ”poliittisesti helppoa” tyytyä prosentuaalisiin ylätason tavoitteisiin.

”Suomi näyttää olevan valmis antamaan valtakirjan Saksalle, Romanialle, Bulgarialle ja Puolalle jatkaa kivihiilituotantoaan”, sanoo puolueen poliittinen suunnittelija Riikka Purra tiedotteessa.

”Suomelle liian kunnianhimoiset mutta globaalisti ajateltuna tehottomat tavoitteet johtavat toteutuessaan viimeisenkin suomalaisen teollisuuden ulosliputukseen. Seurauksena on lisää työttömyyttä, lisää kiinalaista tuotantoa ja lisää päästöjä. Tämä ei ole ilmastoystävällistä eikä tämä ole Suomen edun mukaista. Samaan aikaan Kiinaa kohdellaan ilmastopolitiikassa kehitysmaana – maata, jonka kansantalous on maailman suurin”, hän jatkaa.

Tiedotteessa perussuomalaiset viittaa sähköautotavoitteisiin sekä siihen, että päästövähennystavoitteita haluttaisiin laajentaa kiinteistökohtaiseen lämmitykseen ja jäähdytykseen.

”Mahtaako ilmastotyöryhmä uskaltaa kertoa vaateensa posketonta hintalappua veronmaksajalle - kaupunkilaiselle, maakunnissa asuvalle, autoilijalle, omakotiasujalle? Mikäli kustannukset kompensoidaan ylimääräisellä tukipaketilla, mistä ihmeestä nämä sadat miljoonat otetaan?” Purra kysyy.

”Ihmetyttää, miten loput puolueet aikovat nämä allekirjoittaa”, Purra sanoo Uudelle Suomelle.

LUE MYÖS:

”Autoilijat maksavat jo nyt matkansa ja päästönsä” – Autoliitto tyrmää työryhmän ”mahdottomat” vaatimukset

Painava lausunto Suomelle: Tiemaksut kaupunkeihin, polttoainevero ylös – raju sähköautolukema

St1:n Mika Anttonen: ”Oli vaikeaa huomata, että biopolttoaineet eivät ole ratkaisu”