Julkisoikeuden apulaisprofessori Pauli Rautiainen ja kansainvälisen lain ja ihmisoikeuksien professori Martin Scheinin ovat ihmetelleet hallituksen viittausta valmiuslain poikkeusolomääritelmän kohtaan kolme.

Scheinin nosti asian esiin Perustuslakiblogissa. Hän hämmästeli, miksi valmiuslaki ollaan ottamassa käyttöön paitsi sen 3 §:n 5 kohdan (tartuntatauti) myös 3 kohdan (talouskriisi) nojalla.

”Tällä ratkaisulla hallitus on toteuttamassa sen tyypillisen virheen, joka aina liittyy kriisilainsäädäntöön ja jonka vuoksi kriisilainsäädäntöä on vastustettu: kiusaus säädetyn kriisilain käytölle ohi sen omien edellytysten on liian suuri, ja tarjolla olevien valtuuksien väärinkäyttö on aina vaarana”, Scheinin kirjoittaa blogissa.

Hallituksen muistion mukaan ei voida poissulkea talouden itseään vahvistaa negatiivista kierrettä ja tässä tilanteessa väestön toimeentulon ja talouselämän toiminnan perusteiden turvaamiseksi saattaa syntyä tarve poikkeuksellisiin toimiin, joilla turvataan muun muassa välttämättömyyshyödykkeiden tuotanto ja saatavuus.

Scheinin huomauttaa, ettei Suomi ole talouskriisin kaltaisessa tilanteessa, mikä näkyy hallituksen sanavalinnoissa ”ei voida poissulkea” ja ”saattaa syntyä tarve”. Siksi valmiuslaki ei hänen mukaansa ole otettavissa käyttöön talouskriisiperustelun nojalla.

”Pääministeri Sanna Marinin hallitus on tekemässä suuren virheen, jonka vain eduskunnan perustuslakivaliokunta voi nyt estää.”

”Nyt menee väärin. Hallitus on julistamassa poikkeustilan ei vain tartuntataudin (valmiuslain 3 § 5k) vaan myös talouskriisin (3k) nojalla. Perustelut eivät ole kestäviä”, Scheinin myös tviittasi.

Julkisoikeuden apulaisprofessori Rautiainen puolestaan kertoo Ilta-Sanomien haastattelussa yllättyneensä samasta asiasta. Hän toteaa lehdelle, ettei hänen käsityksensä mukaan nyt edetä sillä tavalla kuin valmiuslain perusteella pitäisi ja pitää kolmannen kohdan aktivointia ”kummallisena, poikkeuksellisena ja valmiuslain esitöihin peilaten ennenaikaisena”.

Näin vastaa Marin

Pääministeri Marin (sd) vastasi tiedotustilaisuudessa kysymykseen päätöksestä aktivoida valmiuslain määrittelemistä poikkeusoloista kohta kolme. Hän korosti, että hallitus totesi yhteistoiminnassa tasavallan presidentin kanssa Suomen poikkeusolot kahden kohdan nojalla, joista toinen liittyi talouteen ja toinen tartuntatautiin.

Marinin mukaan tänään käsiteltävissä valmiuslain käyttöönottoasetuksissa ei kuitenkaan vielä ole sellaisia kohtia mukana, joissa nojataan talousperusteisiin. Silti on mahdollista, että näitäkin käyttöönottoasetuksia joudutaan myöhemmin antamaan. Vielä tähän ei ole ollut tarvetta, mutta Marinin mukaan on mahdollista, että tällainen tarve tulee nopeastikin.

Marinin mukaan on aivan selvää, että Suomessa eletään ”myös taloudellisesti täysin poikkeuksellisia aikoja”. Hänen mukaansa talous on ajautunut jo nyt erittäin suurin ja isoihin ongelmiin, joilla tulee olemaan vaikutusta yhteiskuntaan.

Marinin mukaan hallituksen perustelumuistiossa on avattu tämän pykälän käyttöönoton määrittelyn kokonaan ja tällä viikolla on vielä oma tiedotustilaisuutensa asiasta.

Scheinin kommentoi asiaa vielä lyhyesti Twitterissä hallituksen tiedotustilaisuuden jälkeen.

”Hallitus päätti valmiuslain nojalla vain toimenpiteistä 3 § 5 kohdan (tartuntatauti) nojalla. Tämä vahvistaa, ettei 3 kohdan (talouskriisi) välttämättömän soveltamisen edellytys ole käsillä. On hyvä ottaa aikalisä, mutta 3 kohdan poikkeusolojen toteaminen eilen oli ennenaikaista”, Scheinin tviittasi tiedotustilaisuuden jälkeen.

Valmiuslain asetukset ovat parhaillaan eduskunnassa lähetekeskustelussa ja menevät sitten perustuslakivaliokunnan käsittelyyn. Perustuslakivaliokunta kokoontuu vielä tänä iltana ja jälleen keskiviikkoaamuna.