PSA Peugeot Citroën vahvistaa, että se ei ole käyttänyt automallistossaan mitään päästömittauksia vääristäviä tietokoneohjelmia tai laitteistoja. PSA aikoo myös mahdollisimman pian julkaista keskeisen automallistonsa reaaliaikaiset kulutustiedot yhteistyössä riippumattoman tutkimuslaitoksen kanssa.

Reaaliaikaiset kulutuslukemat poikkeavat laboratoriomittauksista, pääosin johtuen siitä että nykyinen Euroopassa käytettävä direktiivin mukainen NEDC-mittaustapa on yli 20 vuotta vanha ja siinä ei huomioida esimerkiksi ilmastoinnin, päiväajovalojen ja useiden nykyaikaistan sähkölaitteiden aiheuttamaa virrankulutusta ja niiden suoraa vaikutusta polttoaineen kulutukseen.

Suomessa käytännön kulutusta lisäävät vielä kylmät olosuhteet ja kausirenkaat. EU-mittaustapa antaa nykymuodossaan mahdollisuuden vertailla eri autojen mittaustuloksia suhteessa toisiinsa.

PSA painottaa, että sen valmistamat ajoneuvot täyttävät kaikki lakisääteiset päästövaatimukset. Asia todennettiin viimeksi vuonna 2014, jolloin 4300 sattumanvaraisesti tuotantolinjalta valitun auton päästöarvot mitattiin ja niitä verrattiin mallin tyyppihyväksyttyihin päästöarvoihin.

PSA antaa tukensa uudelle reaaliaikaiselle WLTP-päästömittaukselle

PSA on ensimmäinen autonvalmistaja, joka käyttää BlueHDi –nimellä tunnettua SCR-katalysaattoriteknologiaa (Selective Catalytic Reduction) kaikissa Euro 6 –päästönormin mukaisissa dieselkäyttöisissä henkilöautoissaan.

Tämä järjestelmä, johon liittyen PSA:lla on hallussaan noin 100 patenttia, on tunnustettu useissa lähteissä tehokkaimmaksi NOx-päästöjen jälkikäsittelyjärjestelmäksi. PSA valmistautuu hyödyntämään SCR-teknologiaa myös täyttääkseen uudet WLTP-syklin mukaiset päästönormit, jotka astuvat voimaan vuonna 2017.

Nykyinen eurooppalainen NEDC-kulutussykli on peräisin vuodelta 1992. Autoalalla vallitsee laaja yhteisymmärrys siitä, ettei sykli vastaa ajamista todellisessa liikenneympäristössä.

PSA painottaa, että se kannattaa täysin uuden WLTP-kulutussyklin ja RDE-päästömittauksen käyttöönottoa vuonna 2017, koska testit vastaavat nykyistä tarkemmin todellisia reaalimaailman ajo-olosuhteita.

Vahvistaakseen edelleen asiakkaidensa luottamusta PSA aikoo myös julkistaa keskeisen automallistonsa todelliset, liikenteessä toteutuvat kulutustiedot mahdollisimman pian. Mittaukset toteutetaan yhteistyössä riippumattoman tahon tai tutkimuslaitoksen kanssa.

Katso tästä muita PSA-juttuja.

Tilaa tästä Autotodayn ilmainen uutiskirje.