Helsingin keskustatunnelista on revennyt raju sanasota poliitikoiden välille.

Helsingin sosialidemokraatit torppasivat keskustatunnelin rakentamisen keskiviikkona liian kalliina ja liikennepoliittisesti vääränä ratkaisuna. Myös vihreät vastustaa hanketta.

Pormestari Jan Vapaavuori (kok) on purkanut pettymystään muun muassa blogissaan, jossa hän pyytää kaikilta helsinkiläisiltä anteeksi.

”Myönnän suoraan, että kävelykeskustan laajenemisen ja keskustatunnelin kaatuminen harmittaa vietävästi. Ne molemmat harmittavat. Ja erityisesti harmittaa se tapa, jolla tämä tapahtui. Olin itse matkan varrella useammankin kerran sanonut, että en ole ripustautunut tunnelihankkeeseen, mutta sen huolellinen selvittäminen on välttämätöntä. Vihreät ja heidän kaksi vasemmistolaista apupuoluettaan halusivat tällä kertaa toisin”, hän kirjoittaa.

Lauantaina Vapaavuori vetosi myös pääministeri Antti Rinteeseen (sd).

”Hyvä pääministeri Antti Rinne - olen ymmärtänyt, että hallitus kaipaa maahan investointeja ja työtä. Minulla olisi täällä miljardiluokan hanke (ehkä vähän alle). Voisiko siihen saada hallitukselta tukea? Rahaa en tarvitse mutta henkinen tuki olisi kiva”, hän tviittasi.

Perhevapaalla oleva apulaispormestari Nasima Razmyar (sd) on tyrmännyt Vapaavuoren arvostelun ja vedonnut muun muassa keskustatunnelin hintaan.

”Yleensä kokoomus on tiukka budjetin suhteen, mutta nyt yhtäkkiä ollaan ’miljoona sinne tänne’”, Razmyar kommentoi Helsingin Sanomille.

Hän tarttuu myös siihen, että Vapaavuori luonnehti tunnelia liian kalliiksi moittineita ”älyllisesti laiskoiksi”.

”Ei tässä laiskuudesta ole kyse. Tässä olisi ollut asian pitkittämisestä kyse. Minusta hän voisi arvostaa sitä rehellisyyttä, ettei kannattanut jatkaa asian selvittämistä, kun sillä ei ollut jatkomahdollisuuksia meidän ryhmämme näkökulmasta. Turhaa poliittista näytelmää ei kannattanut jatkaa”, Razmyar sanoo.

Vapaavuoren mukaan tunneli maksaisi arvioiden mukaan 490 miljoonasta 1,14 miljardiin riippuen siitä kuinka laajana se toteutettaisiin. Asian tarkempi selvittäminen on hänen mukaansa kesken.

Helsingin kokoomuslaisen valtuustoryhmän puheenjohtaja Daniel Sazonov moittii Razmyarin kommenttia ”röyhkeyden huipuksi”.

”On röyhkeyden huippu kutsua turhaksi poliittiseksi näytelmäksi valtuuston hyväksymän kaupunkistraregian kirjausta, jonka kaupungin johtoryhmä (jossa Razmyar on muuten itsekin edustettuna) on määritellyt strstegian kärkihankkeeksi”, Sazonov tviittaa.

Razmyar puolestaan kysyy, miksi pitää ajaa eteenpäin hanketta, jolla ei ole enemmistön tukea.

”Vasta yleissuunnittelu olisi avannut perusteellisesti hyödyt ja haitat. Erityisesti se olisi tarkentanut kustannusarviota, johon näytätte vetoavan. Tähän mennessä tehty ollut esivalmistelua. Olisi arvokasta pitää kiinni yhdessä kirjatusta ja priorisoidusta”, Sazonov vastaa.

Kaupunkiympäristön toimialan apulaispormestari Anni Sinnemäki (vihr) sanoo Helsingin Sanomille toivovansa, että yhteistyö Helsingin johdossa jatkuu mahdollisimman pian totuttuun hyvään tapaan, kun keskustatunnelista päästään yli.

Vapaavuori ihmettelee kommenttia.

”On muiden ihmisten kunnioituksen puutetta ja laadukkaan demokratiaprosessin halveksumista, jos ottaa itselleen oikeuden päättää koska strategiassa mainittua selvitystä on tehty riittävästi. Tarvitsemme hyvää hallintoa. Siis hyvää hallintoa”, hän kuittaa Sinnemäelle Twitterissä.

Helsingin kaupunkiympäristölautakunna jäsen, konkaripoliitikko Osmo Soininvaara (vihr) linjaa, että hankkeen kannattajille pitäisi antaa aikaa esittää karkea hahmotelma siitä, miten tunneli rahoitetaan.

”Rahaa ei kannata haaskata suunnitelman yksityiskohtien hiomiseen, koska näyttää aivan ilmaiseltä, ettei hanke ole taloudellisesti toteutettavissa. Yksi rahoituslähde on tutkittu ja havaittu toimimattomaksi: Edes tunnelin ylläpitokustannuksia ei saa rahoitetuksi pelkästään tunnelin käyttäjiltä perittävillä maksuilla. Jos tunneli on maksullinen ja ajo maan päällä ilmaista, tunneli jäisi ilman käyttäjiä, jos maksulla kerättäisiin yli 8 M€/vuosi”, hän kirjoittaa blogissaan.

Soininvaaran mukaan ajatus rahoittaa tunneli kuntaverosta tarkoittaa joko veron korottamista prosenttiyksiköllä kymmeneksi vuodeksi tai merkittävää heikennystä kunnallisiin palveluihin.

”Ei taitaisi pärjätä kunnallisessa kansanäänestyksessä”, hän sanoo.

LUE MYÖS: