Kuluttaja-asiamies kertoo vievänsä XXL Sports & Outdoor -urheiluliikkeen markkinaoikeuteen harhaanjohtavasta hinnoittelusta.

Kuluttaja-asiamiehen mukaan XXL on ”käyttänyt markkinoinnissaan hintalupausta ilman, että se olisi varmistanut omien hintojensa olevan edullisempia kuin kilpailijoilla” sekä kertonut ”lainvastaisesti” hintojen alennuksesta ja tarjousten kestosta.

- XXL on ilmoittanut tuotteiden hintoja alennetuksi sekä prosentti- että euromääräisesti niin, että alennus on laskettu sellaisesta hinnasta, jota ei ole peritty kuluttajilta samassa liikkeessä aiemmin. Kuluttajansuojalain mukaan alennus on laskettava hinnasta, jota on peritty aiemmin samassa kauppapaikassa ja samasta tuotteesta, välittömästi ennen alennusmyyntiä, Kuluttaja-asiamies kertoo.

- Lisäksi XXL on kertonut markkinoinnissaan tarjouksen lyhytaikaisuudesta ja luonut vaikutelmaa tarjouksen ainutkertaisuudesta. Todellisuudessa mainostettua tuotetta on myyty samaan hintaan tarjousajan jälkeenkin.

Kuluttaja-asiamiehen mukaan XXL on ”käyttänyt markkinoinnissaan hintatakuuseen rinnastuvaa hintalupausta, jonka mukaan se pyrkii olemaan markkinoiden edullisin vaihtoehto ja hyvittämään hinnanerotuksen kuluttajalle, mikäli tämä löytää vastaavan tuotteen halvemmalla muualta”. Kuluttaja-asiamiehen mukaan tällaisessa markkinoinnissa "on tosiasiassa kyse hinnan edullisimmuusväittämästä, joka markkinoijan on itse pystyttävä näyttämään toteen". XXL ei ole luotettavalla tavalla selvittänyt, että sen hinnat olisivat halvemmat kuin kilpailijoiden vastaavilla tuotteilla, kuluttaja-asiamies toteaa.

Kuluttaja-asiamies vaatii markkinaoikeutta kieltämään hintalupauksen käytön tällä tavoin sekä lopettamaan harhaanjohtavana pitämänsä markkinoinnin.

Kuluttaja-asiamies vaatii, että jokaista kieltoa tehostetaan 200 000 euron uhkasakolla.

XXL aloitti toimintansa Suomessa syksyllä 2014.