Kesällä 2020 moni suomalainen innostui matkailemaan kotimaassa ja osti kesämökin. Vapaa-ajan asuntojen kysyntä vaikuttaa myös rautakauppojen myyntiin. Tämän viikon Markkinaraati keskustelee mökkikauppabuumista.

Kesämökkikauppa ja rautakauppa kulkevat käsi kädessä, sanoo Keskon K-Rauta-ketjun ketjujohtajan Olli Pere Markkinaraadissa. Uudelle tontille rakentamiseen liittyy rautakauppa-asiointia. Vanhan mökin ostaneella tulee tarvetta remontoida ja kunnostaa paikkoja.

Rakentamis- ja remontointituotteet kuten ulkomaalit ja puutavara ovat suosittuja. Kesämökin varustelutason parantaminen näkyy Peren mukaan siinä, että mökille laitetaan ilmalämpöpumppu tai puucee korvataan vesivessalla.

”Viime vuonna korostuivat hyötykasvit. Syötäviä taimia ja sen tyyppisiä pensaita mökille laitetaan. Luonnollisesti kesäkukkia menee samalla.”

Ihmiset haluavat laittaa mökillä ruokaa. Grillit ovat olleet suosittuja jo aiemmin, mutta tänä vuonna hittituotteeksi tuntuvat nousevan pizzauunit.

”Viime vuonna nähtiin kasvua paljuissa ja poreammeissa. Ne ovat arjen luksusta, mutta toisaalta rentoutumisen elementti”, Pere kertoo.

Nouseva trendi on aurinkoarkkitehtuuri. Perellä on omakohtaista kokemusta saareen rakennetusta pienestä mökistä, jonne saatiin aurinkopaneeleilla sähköt ja pienet perustoiminnot kuten jääkaappi ja kahvinkeitin.

Aktian henkilöasiakkaista vastaava johtaja Oscar Taimitarha kertoo, että pankissa mökki- ja rautakauppabuumi näkyy siinä, että remonttirahoitusta haetaan kohtalaisen suuria summia ja mökeillä tehdään isompia projekteja.

Kiinteistömaailman toimitusjohtaja Risto Kyhälä tekee vertauksen autokauppaan. Uutta autoa ei tee mieli itse korjata, mutta vanhasta autosta uskaltaa väännellä pultteja ja vaihtaa letkuja. Uudet asunnot ovat teknisiä, joten säätöjen tekoon tarvitaan ammattilainen.

”Mökillä suomalainen uskaltaa tehdä asioita ja kokeilla omia taitojaan. Ehkä ostaa vähän hullumpiakin juttuja.”

Katso kaikki Markkinaraati-lähetykset täältä.