Tilasitko luottokortilla verkkokaupasta tuotteen, joka jäikin tulematta? Voit vielä saada rahasi takaisin.

Jos kuluttaja ei saa myyjältä luottokortilla maksamaansa tuotetta tai palvelua, voi hän vaatia maksamaansa kauppasummaa takaisin luottokorttiyhtiöltään tai kortin liikkeellelaskijalta, Kuluttajavirasto kertoo.

Kuluttajan on syytä ottaa yhteyttä luottokorttiyhtiöönsä sen ohjeistamalla tavalla ja kertoa, mistä syystä hän haluaa maksupalautuksen, jos ei saa tilaamaansa hyödykettä myyjän konkurssin tai muun syyn takia.

Luottokortilla maksaneella asiakkaalla on oikeus jättää luottokorttilasku maksamatta kyseisen maksun osalta. Vaikka kuluttaja olisikin maksanut laskun, on hänellä oikeus saada rahat takaisin siltä luotonantajalta, joka on rahoittanut kaupan.

Jos luottoyhtiö kieltäytyy maksun hyvittämisestä, kuluttaja voi olla yhteydessä valtakunnalliseen kuluttajaneuvontaan.

Ennakkomaksun tai tuotteen maksaminen etukäteen on Kuluttajaviraston mukaan riski kuluttajalle, koska yritys voi lopettaa toimintansa ennen kuin tuote on toimitettu