Etenkin Ruispalat-leivästään tuttu leipomoyhtiö Vaasan esittelee tänä vuonna juttusarjassaan erilaisia perheitä ja heidän arkihetkiään. Yhtiön tuorein juttu kahden äidin perheestä on herättänyt voimakkaita reaktioita Facebookissa.

Osa kommentoijista sanoo laittavansa yhtiön nyt boikottiin, osa taas kiittelee kampanjaa. Reaktioista kertoo myös Puheenvuoron bloggaaja Juho Antikainen.

– Ei se kovin yllättävää ole. Odotimme, oletimme ja toivoimme, että eri näkökulmia tulisi esiin, sanoo Vaasan-yhtiön kaupallinen johtaja Minna Cousins Uudelle Suomelle.

Boikottikommentteihin Cousins vastaa:

– Sellaiset kommentit ovat tyypillisiä. Boikottikortti otetaan nopeasti esiin. Kaikilla on siihen tietysti oikeus.

Cousinsin mukaan Vaasan haluaa suomalaisperheitä esittelevällä kampanjallaan luoda keskustelualustan.

– Emme ota kantaa siihen, mikä on oikein tai väärin, vaan esitellään mielenkiintoisia, erilaisia suomalaisia perheitä, hän sanoo.

Toisaalta Cousins myöntää, että kampanjasta välittyy ajatus, että kaikki perheet ovat tasa-arvoisia ja sateenkaariperhe on samanlainen perhe kuin muutkin.

Yhtiön kampanja on ollut käynnissä koko tämän vuoden ajan ja se jatkuu yhä. Kuluttajilta on Cousinsin mukaan tullut ehdotuksia siitä, millaisia perheitä kampanjassa voisi esitellä.

– Esimerkiksi lapsetonta perhettä on ehdotettu, hän kertoo.

Aiemmin tänä vuonna Felix-ketsuppia valmistava Orkla joutui kohun keskelle, kun Felix-ketsuppimainoksen vuoksi yhtiö alkoi saada huutelua ja boikottiuhkauksia osakseen. Mainoksessa esiintyy tummaihoinen suomalainen Josephine.

Lue lisää: Felix-ketsuppigatessa puhkesi vastailmiö

Orkla vastasi boikottiuhkailuihin, että ne eivät yhtiötä haittaa. Tästä käynnistyi yhtiölle positiivinen vastareaktio.

Suomen Markkinointiliitto MARK ry:n toimitusjohtaja Lauri Sipilä kommentoi tuolloin, että avarakatseinen mainos kääntyy hyväksi Orklalle.

Ketsuppikohua ennen HOK-Elannon Joulurauhaa-video ja Finlaysonin ja Kärkkäisen Tom of Finland -kiista ovat niin ikään herättäneet keskustelua.