Ruotsin valtio-omisteinen rautatieyhtiö SJ tähtää nyt Suomen rautatiemarkkinoille ja pyrkii haastamaan Suomen valtio-omisteisen VR:n sen kotikentällä. Liikenneministeri Sanna Marinin (sd) päätös keskeyttä ä Etelä-Suomen junaliikenteen kilpailutus tuli yllätyksenä SJ:n toimitusjohtajalle.

”Uskon, että tämä ei ole Suomelle hyvä asia”, hän sanoo.

LUE MYÖS: Sanna Marin romutti Anne Bernerin junasuunnitelmat – ”Se oli meille yllätys, että Järvenpään ratkaisu sai niin suuren roolin”

SJ osallistuu Helsingin seudun liikenteen järjestämään kilpailutukseen HSL-alueen lähijunaliikenteestä. Tarjoukset jätetään syksyn aikana. SJ:n lisäksi kilpailuun on hyväksytty VR ja viisi muuta yhtiötä.

”Olemme kiinnostuneita tulemaan Suomen markkinoille”, sanoo SJ:n toimitusjohtaja Crister Fritzson Kauppalehdelle ja Uudelle Suomelle Visbyssä.

Hän toteaa suorasukaisesti, että yhtiölle tärkeintä on kasvattaa omaa markkinaosuuttaan, jotta se saa omille kehitysinvestoinneilleen laajemman hyödyn ja skaalaetua.

”Meille ei ole mikään itseisarvo sanoa, että nyt meistä tulee pohjoismaisia tai eurooppalaisia. Me teemme tätä, jotta voimme turvata oman kilpailukykymme Ruotsissa.”

Tällä hetkellä SJ toimii operaattorina Ruotsin lisäksi Kööpenhaminassa, Oslossa ja se voitti juuri äskettäin uusia rautatieosuuksia Pohjois-Norjassa.

”Meidän täytyy katsoa nyt isoa kuvaa, kun koko Euroopassa junaliikennettä avataan kilpailulle. Ruotsissa olemme kilpailleet jo pitkään monia, suuria eurooppalaisia junaoperaattoreita vastaan. SJ voi näyttää aika suurelta Ruotsissa, mutta kun katsoo eurooppalaista kokonaisuutta, olemme Ruotsissakin yksi pienimmistä toimijoista”, Fritzson sanoo ja mainitsee suurimmiksi kilpailijoiksi muun muassa hongkongilaisen MTR:n ja Saksan Deutsche Bahnin.

Suomessakin rautatieliikennettä oltiin avaamassa kilpailulle edellisen liikenneministeri Anne Bernerin (kesk) suunnitelmien mukaisesti, kunnes Antti Rinteen (sd) hallituksen uusi liikenneministeri Sanna Marin (sd) pysäytti uudistuksen keskeyttämällä ensimmäisten rataosuuksien kilpailutuksen. Kyse oli HSL-liikenteen ulkopuolisesta taajamajunaliikenteestä Etelä-Suomessa.

Kilpaillun liikenteen oli tarkoitus startata vuonna 2022, kun kilpailutettu HSL-liikenne alkaa vuonna 2021.

LUE MYÖS: Keskustalainen myöntää: Uusi hallitus nollasi Bernerin suunnitelman – Mitä ihmettä VR:lle nyt tapahtuu?

SJ:n Fritzson sanoo, ettei ole hän ole aiemmin vielä kuullut päätöksestä.

”Mutta luonnollisesti me haluamme rakentaa ja kasvattaa omaa liiketoimintaamme, muuten emme saa kaikkia hyötyjä ja synergioita, joita tarvitaan.”

”En ole aivan varma, onko hyvä Suomelle, että vain yksi osa junaliikenteestä on vapautettu kilpailulle. Silloin ei saavuteta kaikkea tehokkuutta ja hävitään mahdollisuus painaa kokonaiskustannuksia alaspäin. Uskon, että tämä ei ole Suomelle hyvä asia.”

Rinteen hallitus on linjannut, että junaliikennettä tullaan avaamaan kilpailulle ”Open Access” -mallilla, joka tarkoittaa, että kukin operaattori vastaa omasta junakalustostaan, kun taas Bernerin mallissa VR:n kalusto ja varikot olisi yhtiöitetty omiksi erityisyhtiöiksi eri junaoperaattoreiden käyttöön.

Nyt HSL:n järjestämä kilpailutus on oma lukunsa, sillä kilpailutettava liikenne ajetaan Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten yhteisomistamalla junakalustolla.

Fritzson huomauttaa, että myös Ruotsissa kilpailu perustuu Open Access -malliin ja vihjaa, että SJ:n ajatuksena oli rantautua Suomeen isommin kuin vain junaoperaattorina.

”Jos päätämme tulla Suomeen, kyse on kokonaisratkaisusta”, toimitusjohtaja Fritzson sanoo viitaten junainvestointeihin.

”Olimme kyllä odottaneet, että raideliikenteen avaaminen kilpailulle jatkuu.”

LUE MYÖS: Anne Bernerin junasuunnitelman jyrännyt Sanna Marin käy nyt taksilain kimppuun