Kauppaketju S-ryhmä kertoo, että sen ruokakauppojen elintarvikehävikki laski viime vuonna noin kaksi miljoonaa kiloa. Hävikki kattoi 1,67 prosenttia myynnistä.

S-ryhmän mukaan viime vuonna saavutettu hävikin supistaminen saavutti yli viiden miljoonan euron säästön yhtiölle.

– Hävikkiä pienensi myös punalaputettujen -30% -tuotteiden suosio. Niitä myytiin viime vuonna yli 50 miljoonaa kappaletta, S-ryhmän vähittäiskaupan suunnittelujohtaja Mika Lyytikäinen kertoo.

S-ryhmän pääkaupunkiseudulla toimivassa Alepa-ketjussa sekä pääkaupunkiseudun HOK-Elannon Prismoissa punalaputettujen tuotteiden alennus tuplataan kello 21:n jälkeen. Alepasta on kerrottu aiemmin Uudelle Suomelle, että tupla-alennus on lisännyt asiakasmääriä ja pienentänyt hävikkiä.

S-ryhmä kertoo, että sen ruokakauppojen hävikistä 45 prosenttia on kasviksia, 20 prosenttia leipää ja 15 prosenttia maitotaloustuotteita. Loput 20 prosenttia jakaantuvat melko tasaisesti muiden tuoteryhmien kesken.

S-ryhmän mukaan sen kaupoista ei mene mitään elintarvikejätettä kaatopaikalle, sillä hävikkiruoka joko lahjoitetaan hyväntekeväisyyteen tai ohjataan raaka-aineeksi bioetanolin valmistukseen.