Jotta Saksa pääsee vuonna 2030 asetettuihin päästötavoitteisiin, liikenteessä olevien sähköautojen määrän pitäisi kymmenessä vuodessa nousta 7-10 miljoonaan. Tällä hetkellä esimerkiksi hybridiautojen osuus ensirekisteröinneistä on alle 10 prosenttia ja puhtaiden sähköautojen selvästi vähemmän.

Hiilidioksidipäästöjä on tarkoitus leikata 55 prosenttia vuoden 1990 tasosta ensi vuosikymmenen loppuun mennessä.

Autonvalmistajien mukaan tavoitteisiin on mahdoton päästä, jos Euroopassa ei saada vauhtia omaan akkukennojen tuotantoon. Akun osuus sähköauton arvosta on noin 40 prosenttia eli kyse on kirjaimellisesti avainteknologiasta.

Eurooppalaiset autonvalmistajat ovat edelleen lähes täysin aasialaisten akkujättien kuten Samsungin, LG:n ja CATL:n armoilla. Niillä ei käytännössä ole tuotantoa Euroopassa eli massiiviset kennomäärät pitää tuoda Euroopan ulkopuolelta, jos mitään ei tehdä.

Volkswagenin myyntijohtaja Stefan Sommer tähdensi Stuttgartissa tällä viikolla pidetyssä autoalan seminaarissa, että kennotehtaisiin pitää seuraavan reilun viiden vuoden aikana investoida 150 miljardia euroa, jos tiukat hiilidioksidin päästötavoitteet halutaan saavuttaa sähköautojen avulla.

World Economic Forum ja konsulttiyhtiö McKinsey laskevat, että vuoteen 2030 mennessä kennojen kysyntä 14-kertaistuu nykyisestä.

Akkutuotantoa vasta suunnitteilla

Euroopassa on käynnistymässä useita akkutehdasprojekteja, joissa on takana sekä autojättejä että akkuteknologian osaajia. Toistaiseksi tiedossa on ainakin kaksi konsortiota, joita sekä EU että EU-maiden hallitukset tukevat.

Esimerkiksi saksalais-ranskalaiseen konsortioon kuuluvat Peugeot, Opel ja akkuvalmistaja Saft. Syyskuun alussa Handelsblatt-talouslehti kertoi, että myös BMW, BASF ja Varta suunnittelevat oman akkutuotannon käynnistämistä.

Kauppalehden tavoittamien autoteollisuutta lähellä olevien konsulttien mukaan autokonserneissa kannetaan näistä projekteista huolimatta huolta tulevasta akkukapasiteetista. ”Kennojen valmistus käynnistyy liian hitaasti. Tämä menoa vuosikymmenen puolivälissä tilanne on synkkä”, valmistajan leivistä konsultiksi siirtynyt autoteollisuusasiantuntija tähdentää.

Volkswagen on ainoa saksalainen autonvalmistaja, joka aikoo kahden vuoden sisällä käynnistää Salzgitterissä Saksassa oman akkutuotannon yhdessä ruotsalaisen Northvoltin kanssa.

Salzgitterin tehtaan vuotuinen kapasiteetti on 16 gigawattituntia, mikä kattaa noin 250000 puhtaan sähköauton tarpeen. Ensi vuosikymmenen puoliväliin mennessä pelkästään Euroopassa tarvetta olisi noin 150 gigawattitunnille.

Saksassa on huutava pula myös sähköautojen latauskapasiteetista. Autokonsernien laskelmien mukaan latauspisteiden määrä pitää nostaa nopeasti nykyisestä noin 20 000 miljoonaan.

Nimenomaan nopeita latauspisteitä on Saksan moottoriteiden huoltoasemilla edelleen aivan liian vähän. Sitä pidetään yhtenä keskeisimpänä jarruna sähköautojen yleistymiselle.

Autonvalmistajien on itse keskityttävä ennen muuta mallistonsa sähköistämiseen. Panoksia ei tahdo riittää akkukennojen tuotantoon tai latauskapasiteetin lisäämiseen.

Esimerkiksi maailman suurimpiin kuuluva autonvalmistaja Volkswagen investoi lähivuosina yhteensä 30 miljardia noin 70 uuden sähköautomallin kehittämiseen.

VW-konsernin tavoitteena on tuottaa vuoteen 2028 mennessä yhteensä 22 miljoonaa akkukäyttöistä autoa. Konsernin koko vuosituotanto, joka kattaa kaikki merkit ja mallit, oli viime vuonna 11 miljoonaa autoa.

VW:n ensimmäinen puhdas sähköautotehdas aloittaa toimintansa Zwickaussa Itä-Saksassa marraskuun alussa.